top of page
  • Szerző képeAnyás-Apás

Tojást törsz a gyereked fején? Mit mond a pszichológus?

A TikTokon bizonyára sok hasznos dolog is van, de bevallom őszintén, én eddig többnyire csak értelmetlen butaságokat találtam. Itt vannak például a különféle „kihívások”, melyek korábban a Youtube-on hódítottak, de mostanra sajnos megtalálták a helyüket a fiatalok új kedvenc közösségi oldalán, a TikTokon is. nézzük most például a legújabb őrületet, az #eggcrackchallenge-nek nevezett kihívást, melyben a szülők azt találják viccesnek, hogy tojást törnek fel gyanútlan gyermekeik fején és az erről készült fotókat feltöltik a közösségi oldalra.

De mit mondanak erről a pszichológusok?

 

Ha esetleg valaki nem tudná, a közösségi felületeken „kihívásnak” vagy „challenge”-nek nevezik azokat az általában vakmerőnek vagy viccesnek talált ötleteket, melyeket valaki elkezd, aztán a többieknek az a feladata, hogy utánozza, és ezt bizonyítsa is azzal, hogy ő is feltölti a maga videóját.


Az utóbbi időben több szülő azzal vett részt a TikTokon az #eggcrackchallenge nevű őrületben, hogy miután gyerekeikkel elhitetik, hogy egy tálban tojást fognak feltörni, ehelyett a tojást minden előzetes figyelmeztetés nélkül a gyerek homlokán törik fel. A gyerekek reakciója érthető módon nagyon széles skálán mozog, a dühtől a szomorúságon át a nevetésig és a káromkodásig. Ez szerinted jópofa vagy vicces? Mert szerintem nagyon nem.


A trendhez természetesen pszichológusok is hozzászóltak, akik több oldalról világították meg, miért problémás ez a fajta kihívás a szülők részéről.


Dr. Don Grant, a kaliforniai Los Angelesben található Newport Healthcare tanácsadója elsőként azt emeli ki, hogy ezeken a videókon a gyerekek többsége nyilvánvalóan már olyan életkorban van, amikor legalábbis szóbeli beleegyezést kellene adnia a róla szóló videó megosztásához.

„Azon tűnődöm, a szülőket mi motiválja, hogy ezeket a viccesnek szánt videókat elkészítsék és a közösségi oldalon megosszák. Ha azért teszik, hogy szívecskéket és lájkokat szerezzenek velük, vagy „menőnek” érezzék magukat, akkor arról bizonyára elfeledkeznek, hogy a könnyen jött népszerűség kedvéért azt kockáztatják, hogy elveszítik gyermekeik bizalmát”

– fogalmazott a pszichológus.


A #eggcrackchallenge hashtag jelenleg több 10 milliónyi megtekintéssel rendelkezik a TikTokon. Néhány videón felnőttek láthatóak, akik tojást törnek a partnerük fején, de a klipek többségében gyerekek láthatóak.


Az egyik videóban például egy anya és gyermeke éppen tojásfőzéshez készülődik, amikor a kislány nyilvánvalóan nem érti, hogy miért törtek a fejére egy tojást. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy nem minden gyerek veszi a szívére a viccet. Egy másik, több mint 2 millió megtekintéssel rendelkező videóban egy kisfiú nevet és mosolyog, miután találkozik a nyers tojás héjával.


Ez utóbbi videók érthető módon pozitívabb fogadtatásra találtak, mint azok a videók, melyeken a gyereket láthatóan feldúlja a szülői „csíny”.

„Ha felpofozod a gyerekedet és feltöltöd a netre az erről készített videót, akkor könnyen megütheted a bokádat. Ezt viszont viccesnek találod és mutogatod? Pedig nem sok különbség van a kettő között.”

Kérdezd meg magadtól: miért teszem?

A pszichológus azt tanácsolja a szülőknek, hogy mielőtt akár egy ilyen tojásos videót elkészítenek és feltöltenek, de akár bármilyen videót feltöltenek a közösségi oldalakra, tegyék fel maguknak a kérdést: mi a motivációm, mit akarok vele elérni? Hangsúlyozza, hogy a vírusként terjedő videókon többségében olyan életkorú gyerekek vannak, akik még csak most építik ki a biztonságérzetet és a bizalmat a szüleik felé.

„Szülőként az a feladatunk, hogy megvédjük gyermekeinket a világ rossz dolgaitól. Pszichológusként és szülőként sem látom, hogy egy ilyen videó megéri-e a tőle várható „nyereséget” a kockázatokkal szemben. Szülőként miért hoznád magad önként olyan helyzetbe, ahol azt kockáztatod, hogy gyermeked bizalmatlanná válik, megdöbben, megijed, meglepődik vagy sírva fakad?”

Egy másik gyermekpszichológus azt emeli ki, hogy az #eggcrackchallenge általánosabb értelemben is elgondolkodásra érdemes azzal kapcsolatban, mit jelent a tudatos szülői médiahasználat.

„A kisgyermekek kötődésre és bizalmi kapcsolatra törekszenek a szülőkkel. Néhányan talán viccesnek tartják, de én Feltenném a szülőknek a kérdést: ’Mi az az üzenet, amit át akarnak adni? Mi az az eredmény, amire törekszenek, és milyen érzelmi reakciót akarnak elérni?’”
A pszichológus azt is elmondta, hogy amellett, hogy egy ilyen kihívás milyen hatással lehet a gyermekre, aggódik a „sharenting” miatt is. Ez egy szleng kifejezés, amelyet azokra a szülőkre használnak, akik esetleg túlságosan megosztják a gyerekeiket a közösségi médiában.
„Kérdezd meg magadtól: „Mi a célom ezzel?’, ’Hogyan reagálna a gyermekem vagy a gyermekeim?’, ’Hogyan reagálnék én, ha valaki ezt tenné velem?’ és ’Tényleg ki akarom ezt posztolni?’”

Nemcsak arról van szó, hogy mi kerül ki a közösségi médiába, hanem arról is, hogy azt ki látja:

„Azokról az emberekről [is] megfeledkezünk, akik megnézik, de egyáltalán nem reagálnak rá. Mielőtt megosztunk valamit veszünk gondolkodjunk el arról, hogy a gyermek tanára, a szülő főnöke vagy akár családtagjai mit gondolhatnak a megosztott tartalomról, hiszen az is előfordulhat, hogy ezzel teljesen megváltoztatjuk a rólunk alkotott képüket.”

A pszichológus szerint bár nem minden gyermeket érinthetnek negatívan az ilyen viccek, A szülőknek mégis el kell gondolkodniuk, mielőtt megnyomják a megosztás gombot.


Ezek is érdekelhetnek:


bottom of page