top of page
  • Szerző képeAnyás-Apás

A sztárséf nem tud beszélni és írni, járni is alig

Mostanában a net népe Kobe séfért bolondul, ő a konyha legújabb hőse az Instagramon. A dolog egyetlen apró szépséghibája, hogy Kobe séf mindössze egyéves, így aztán senki ne is várjon tőle saját kezű válaszokat a kommentjeire.

Nem ritka, hogy a szülők saját gyerekeiket „használják fel” lájkvadászatra és bevételi forrásként. Más kérdés persze, hogy jó irány-e ez?

 


Manapság virágkorát élik a gasztroblogok és -vlogok. Valamiért hirtelen sokan azt gondolják, hogy sütős-főzős videókkal hívnák fel magukra a figyelmet. De éppen amiatt, mert túl sokan tekintik ezt a népszerűség útjának, mostanában már elég nehéz kitűnni a dömpingből. Kell valami új, valami más, ami még senkinek nem jutott az eszébe.


Így született meg Kobe séf, aki képes átlátni az ételkészítés teljes folyamatát és egy teljes menüt elkészít – és akit több mint 700 ezren követnek az Instagramon, anyák napi posztját 1 millióan, pizzakészítős tutorial videóját pedig 1,7 millióan látták. A dolognak csak egy „apró” szépséghibája van: a sztárséf mindezt édesanyja és édesapja segítségével teszi, hiszen mindössze egyéves. Így aztán a lelkes követők annak is szemtanúi lehetnek, hogy Kobe séf felhasználás előtt ellenőrzi az alapanyagok minőségét is, mielőtt például a pizzára teszi, a szájába veszi és megkóstolja a mozzarellát és más ezt-azt. Máskor úgy dönt, hogy az alapanyagok zacskóját rágcsálja meg egy kicsit.



Természetesen Kobe séf is érti az idők szavát, a karantén alatt például azt mutatta be, hogyan kell üt össze könnyen elkészíthető ételeket és nassolnivalókat, palacsintákat. És persze attól sem riad vissza, hogy hatalmas felfordulást csináljon a konyhában.

A sztárséf egyetlen hiányossága, hogy nem tud azonnal reagálni a kommentekre – hiszen koránál fogva nem tud még írni.


A szülők sokszor használják a gyerekeiket lájkvadászatra és pénzkereseti forrásként

A régi mondás szerint két dolog az, ami egészen biztosan érdekli az embereket: a gyerekek és a kutyák. Nos, ebből az elsőt használják azok a szülők, akik saját profilt készítenek gyerekeiknek a közösségi oldalakon abban a reményben, hogy az idővel üzletté, bevételi forrássá növi ki magát – akár ingyen babaruhák, játékok, szerencsésebb esetben fizetett promóciók formájában. Aki csak kicsit körülnéz a közösségi médiában, hamar észre veheti, hogy nem kevesen vannak ezek a szülők.


Valami hasonló hozzáállásért támadnak most egy brit anyát, akinek 2,5 éves kisfiát, Ralphie-t zsenge kora ellenére máris sokak fogyasztási szokásait befolyásoló influencerként tarthatjuk számon. Ralphie Warlington ugyanis mindössze egyéves, de egyhetes kora óta folyamatosan jelen van az Instragramon saját profil formájában. Gyakorlatilag megszületése óta posztol az édesanyja, Stacey a kisfiáról, őt mindig tökéletesként ábrázolva, illetve a szponzorált posztokon olyan üzenettel, mely az adott termék megvásárlására igyekszik rávenni a csaknem 20 ezer követőt.


A népszerűségnek és anyagi gyarapodásnak azonban ára is van, ugyanis rengetegen támadják az anyát, sokan odáig mennek a kritikával, hogy nem érdemli meg, hogy ezen a Földön éljen. Rendszeresen emlékeztetik arra, hogy helytelen, hogy a gyereke kihasználásával igyekszik anyagi előnyökhöz jutni, illetve hogy olyanra kényszeríti a gyereket, amivel Ralphie – koránál fogva – még csak nincs is tisztában. Megint mások azzal érvelnek, hogy felnőve Ralphie-nak akár lelki problémákat vagy egyéb hátrányokat is okozhat az, hogy a szülők most a rövid távú érdekek oltárán feláldozzák a gyerek jövőjét. (Itt olvashatsz róla bővebben.)


Egy másik anya rendszeresen posztolt a közösségi oldalakon 11 hónapos kislányáról. Nincs ebben semmi különös – gondolhatnánk −, hiszen ki az az anya, aki nem szeret büszkélkedni szeme fénye legújabb fotóival? Az viszont már korántsem annyira megszokott, hogy nem kerülhetnek fel fotók a babáról anélkül, hogy az anya előtte tökéletesre ne varázsolta volna a fényképet mindenféle filterek és egyéb technikai hókuszpókuszok segítségével.

Hogy a partnereinek minél jobban megfeleljen, az anya minden nap órákat tölt a legtökéletesebb beállítás megtalálásával és a babafotók szerkesztgetésével.

„Elkészítem a fotókat, majd megszerkesztem őket – mondta el a brit The Sun bulvárlapnak. – Nem mondhatnám, hogy sokat változtatok rajtuk, csak egy kicsit professzionálisabbá teszem őket a cégek számára. Eltüntetem például a kislányom arcáról a foltokat és kiütéseket, de ezen kívül semmi komoly.”

Egyelőre, tegyük hozzá. Mert azt tervezi, hogy jövőre már nemcsak virtuálisan, hanem a valóságban is egy kis ajakfényt is varázsol a babaszájra, az arcára pedig egy kis púdert. És egy kis diszkrét lakkozás sem ártana a körmeire.

„A kislányom szerepelt már az Alzheimer Társaság közösségi célú hirdetésében, és regisztráltam már egy modellügynökségnél is. Azt szeretném, hogy modell legyen belőle”

– avatta be terveibe az újságírót. (Itt olvashatsz róla bővebben.)


A tökéletesség hajszolása és testképzavar


Amiben a két utóbbi anya közös: ragaszkodnak hozzá, hogy gyerekeikről csak tökéletes fotók jelenhetnek meg.

„Egy kócos, taknyos orrú gyerek nem olyan kép, mellyel bármilyen terméket el lehet adni”

– mondja Ralphie anyukája.


Az eredmény könnyen megjósolható: a vágyott kinézet elérése érdekében a gyerekek már egészen korán nem riadnak vissza semmitől. Éppen a napokban írtam arról, hogy a célul tűzött ideálok között előkelő helyen van a megjelenés, ami egy „tökéletes” megjelenést társít a népszerűséghez és a sikerhez. Ebben azonban nemcsak a többi gyerek hat a mi gyerekünkre, hanem az anyáknak is hatalmas a felelősségük abban, hogy a gyerekek – különösen a lányok – miként értékelik saját magukat, megjelenésüket. Egy felmérés azt mutatta, hogy a kisiskolás korú lányok több mint fele, a fiúk egyharmada véli úgy, hogy az ideális testalkat vékonyabb az övéknél. De még ennél is sokkolóbb volt egy másik felmérés azon tapasztalata, hogy minden negyedik gyerek már 7 éves korában elkezd diétázni!


A gyermekinfluenszerség egyéb veszélyei

A szülők – elsősorban az elsőgyerekes szülők – szeretnék megmutatni gyermeküket országnak-világnak, szeretnék megosztani gyermekük fejlődésének minden egyes mérföldkövét. Sőt már a szülést is. És ez manapság – közösségi oldalaknak köszönhetően – szerencsére vagy sajnos sokkal könnyebb, mint valaha.


De persze megvan ennek is a normális határa. Ha pedig a gyereknek állandóan valamilyen fotóhoz kell pózolnia, az semmi esetre sem tekinthető a normális határon belülinek. A pszichológusok arra figyelmeztetnek, hogy ilyenkor könnyen elmosódik a határ nyilvános és privát között. Ráadásul a gyermek nem lehet önmaga, mindig „szerepet” kell jászani, ami később lázadáshoz vezethet.


Nagy veszélyt jelenthet az is, hogy bár ezek a szülők előszeretettel hangsúlyozzák, hogy a gyerek valójában élvezi a dolgot, és különben is csak addig csinálják, amíg a gyerek nem szól majd hogy elég, a gyereknek ilyenkor valójában nincs más választása.


Aztán ott vannak a személyiségi jogok, hiszen a nem „nem felejt”, és a gyerek akár kamaszként vagy felnőttként szembesülhet azzal, mi kering róla a világhálón. Aztán nem hanyagolhatók el az adatvédelmi aggályok, sőt az sem, hogy sokan nem feltétlenül jó szándékkal négezetik ezeket a fotókat, így a gyerekek könnyen pedofilok céltáblájává válhatnak.


Szóval a problémák sokrétűek, da sajnos a csábítás is hatalmas, hiszem a legnagyobb gyermekinfluenszerek akár százezreket vagy milliókat is kereshetnek. Persze nem mindenki, de minden szülő abban reménykedik, hogy pont az ő gyereke lesz az az egy, akinek a milliónyi próbálkozó gyerek (és becsvágyó szülő) közül sikerül.


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


Ezek is érdekelhetnek:


0 hozzászólás
bottom of page