• Anyás-Apás

Photoshopot már a babafotókra is?

Frissítve: jún 1

Egy anya rendszeresen posztol a közösségi oldalakon 11 hónapos kislányáról. Nincs ebben semmi különös – gondolhatnánk −, hiszen ki az az anya, aki nem szeret büszkélkedni szeme fénye legújabb fotóival? Az viszont már korántsem annyira megszokott, hogy nem kerülhetnek fel fotók a babáról anélkül, hogy az anya előtte tökéletesre ne varázsolta volna a fényképet mindenféle filterek és egyéb technikai hókuszpókuszok segítségével.


Veszélyes irányzat ez? Szerintem igen. Megéri? Szerintem nem.


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!


Korábban már írtam róla, hogy egy brit anya saját kis családi bizniszt épített arra, hogy egyéves fia minden percét megörökíti és megosztja a közösségi oldalakon. A tudtán kívül influencerré tett egyéves gyerek rengeteg szponzorajándékot gyűjtött már be, és egy-egy szponzorált posztért több mint százezer forintnak megfelelő összeg hizlalja saját bankszámláját. Az anyát azonban rengetegen támadják emiatt.


Most itt egy újabb anya, aki hasonlóban „utazik”. A 20 éves brit nő, Danielle Wall 11 hónapos kislányát tette „árucikké” azzal, hogy a kislány nevén személyes Instagram-profilt nyitott, ahol megosztja a babafotókat. A kiposztolás előtt azonban minden esetben gondosan beveti a technikát, filterek, alkalmazások és egyéb technikai trükkök segítségével eltünteti például a kislány arcáról a piros foltokat és egyéb „rendellenességeket”.


Az „üzlet” egyelőre még nem virágzott fel nagyon, hiszen az Instagram-oldalnak valamivel több, mint 1000 követője van, és az anya egyelőre kisebb cégekkel működik együtt, akik termékeik népszerűsítéséért cserébe gyerekruhákat, játékokat, egyéb dolgokat adnak ajándékba. Hogy a partnereinek minél jobban megfeleljen, az anya minden nap órákat tölt a legtökéletesebb beállítás megtalálásával és a babafotók szerkesztgetésével.

„Elkészítem a fotókat, majd megszerkesztem őket – mondta el a brit The Sun bulvárlapnak. – Nem mondhatnám, hogy sokat változtatok rajtuk, csak egy kicsit professzionálisabbá teszem őket a cégek számára. Eltüntetem például a kislányom arcáról a foltokat és kiütéseket, de ezen kívül semmi komoly.”

Egyelőre, tegyük hozzá. Mert azt tervezi, hogy jövőre már nemcsak virtuálisan, hanem a valóságban is egy kis ajakfényt is varázsol a babaszájra, az arcára pedig egy kis púdert. És egy kis diszkrét lakkozás sem ártana a körmeire.


„A kislányom szerepelt már az Alzheimer Társaság közösségi célú hirdetésében, és regisztráltam már egy modellügynökségnél is. Azt szeretném, hogy modell legyen belőle”

– avatta be terveibe az újságírót.


Adunk a látszatra – nem lehet elég korán elkezdeni?

Az anya természetesen tisztában van azzal, hogy sokan helytelenítik azt, amit csinál, és azt mondják, hogy károsan befolyásolja a kislány lelki fejlődését, ha folyamatosan azt tapasztalja, hogy a tökéletes megjelenés a siker és gazdagság fokmérője. Érdekes egyébként, hogy saját bevallása szerint ezt még soha senki nem mondta a szemébe, de állandóan érzi a rosszallást a többi ember felől.


A jelenség és az aggodalom egyébként nem új – csak a forma változik. Most a fő bűnbak a tökéletessé varázsolt családi fotó a közösségi oldalakon, de gondoljunk csak arra, hogy például Barbie babát is mennyit támadás éri megszületése óta amiatt, hogy egy olyan irreális szépségideált közvetít a kislányok felé, amit képtelenség elérni. Aztán ahogy nő a gyerek, kamaszkorban már a ruhaüzletekben látott, serdületlen kisiskolásokra méretezett XS ruhák nyomják állandóan az arcába, hogy a siker az extra kis méretekkel és a valószerűtlenül karcsú derékkal kezdődik.


Mondanám, hogy a következő lépcsőfok a kozmetikai reklámok tömege, mára azonban már eljutottunk odáig, hogy a főként tizenévesek által követett influencerek már az általános iskolás lányokkal is elhitetik, hogy kilónyi vakolat és legalább ötven darabot számláló rúzskollekció nélkül csak vágyódhatnak a szépség és a siker után.


Az eredmény: testképzavar és evészavar

Az eredmény könnyen megjósolható: a vágyott kinézet elérése érdekében a gyerekek már egészen korán nem riadnak vissza semmitől. Éppen a napokban írtam arról, hogy a célul tűzött ideálok között előkelő helyen van a megjelenés, ami egy „tökéletes” megjelenést társít a népszerűséghez és a sikerhez. Ebben azonban nemcsak a többi gyerek hat a mi gyerekünkre, hanem az anyáknak is hatalmas a felelősségük abban, hogy a gyerekek – különösen a lányok – miként értékelik saját magukat, megjelenésüket. Egy felmérés azt mutatta, hogy a kisiskolás korú lányok több mint fele, a fiúk egyharmada véli úgy, hogy az ideális testalkat vékonyabb az övéknél. De még ennél is sokkolóbb volt egy másik felmérés azon tapasztalata, hogy minden negyedik gyerek már 7 éves korában elkezd diétázni!

Megéri néhány ingyen babaruha és játék? A kérdés költői.

#photoshop #közösségi_média


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!

© 2019 Anyás-Apás