top of page
  • Szerző képeAnyás-Apás

Photoshopot már a babafotókra is?

Frissítve: 2020. jún. 1.

Egy anya rendszeresen posztol a közösségi oldalakon 11 hónapos kislányáról. Nincs ebben semmi különös – gondolhatnánk −, hiszen ki az az anya, aki nem szeret büszkélkedni szeme fénye legújabb fotóival? Az viszont már korántsem annyira megszokott, hogy nem kerülhetnek fel fotók a babáról anélkül, hogy az anya előtte tökéletesre ne varázsolta volna a fényképet mindenféle filterek és egyéb technikai hókuszpókuszok segítségével.


Veszélyes irányzat ez? Szerintem igen. Megéri? Szerintem nem.


 

Korábban már írtam róla, hogy egy brit anya saját kis családi bizniszt épített arra, hogy egyéves fia minden percét megörökíti és megosztja a közösségi oldalakon. A tudtán kívül influencerré tett egyéves gyerek rengeteg szponzorajándékot gyűjtött már be, és egy-egy szponzorált posztért több mint százezer forintnak megfelelő összeg hizlalja saját bankszámláját. Az anyát azonban rengetegen támadják emiatt.


Most itt egy újabb anya, aki hasonlóban „utazik”. A 20 éves brit nő, Danielle Wall 11 hónapos kislányát tette „árucikké” azzal, hogy a kislány nevén személyes Instagram-profilt nyitott, ahol megosztja a babafotókat. A kiposztolás előtt azonban minden esetben gondosan beveti a technikát, filterek, alkalmazások és egyéb technikai trükkök segítségével eltünteti például a kislány arcáról a piros foltokat és egyéb „rendellenességeket”.


Az „üzlet” egyelőre még nem virágzott fel nagyon, hiszen az Instagram-oldalnak valamivel több, mint 1000 követője van, és az anya egyelőre kisebb cégekkel működik együtt, akik termékeik népszerűsítéséért cserébe gyerekruhákat, játékokat, egyéb dolgokat adnak ajándékba. Hogy a partnereinek minél jobban megfeleljen, az anya minden nap órákat tölt a legtökéletesebb beállítás megtalálásával és a babafotók szerkesztgetésével.

„Elkészítem a fotókat, majd megszerkesztem őket – mondta el a brit The Sun bulvárlapnak. – Nem mondhatnám, hogy sokat változtatok rajtuk, csak egy kicsit professzionálisabbá teszem őket a cégek számára. Eltüntetem például a kislányom arcáról a foltokat és kiütéseket, de ezen kívül semmi komoly.”

Egyelőre, tegyük hozzá. Mert azt tervezi, hogy jövőre már nemcsak virtuálisan, hanem a valóságban is egy kis ajakfényt is varázsol a babaszájra, az arcára pedig egy kis púdert. És egy kis diszkrét lakkozás sem ártana a körmeire.


„A kislányom szerepelt már az Alzheimer Társaság közösségi célú hirdetésében, és regisztráltam már egy modellügynökségnél is. Azt szeretném, hogy modell legyen belőle”

– avatta be terveibe az újságírót.


Adunk a látszatra – nem lehet elég korán elkezdeni?

Az anya természetesen tisztában van azzal, hogy sokan helytelenítik azt, amit csinál, és azt mondják, hogy károsan befolyásolja a kislány lelki fejlődését, ha folyamatosan azt tapasztalja, hogy a tökéletes megjelenés a siker és gazdagság fokmérője. Érdekes egyébként, hogy saját bevallása szerint ezt még soha senki nem mondta a szemébe, de állandóan érzi a rosszallást a többi ember felől.


A jelenség és az aggodalom egyébként nem új – csak a forma változik. Most a fő bűnbak a tökéletessé varázsolt családi fotó a közösségi oldalakon, de gondoljunk csak arra, hogy például Barbie babát is mennyit támadás éri megszületése óta amiatt, hogy egy olyan irreális szépségideált közvetít a kislányok felé, amit képtelenség elérni. Aztán ahogy nő a gyerek, kamaszkorban már a ruhaüzletekben látott, serdületlen kisiskolásokra méretezett XS ruhák nyomják állandóan az arcába, hogy a siker az extra kis méretekkel és a valószerűtlenül karcsú derékkal kezdődik.


Mondanám, hogy a következő lépcsőfok a kozmetikai reklámok tömege, mára azonban már eljutottunk odáig, hogy a főként tizenévesek által követett influencerek már az általános iskolás lányokkal is elhitetik, hogy kilónyi vakolat és legalább ötven darabot számláló rúzskollekció nélkül csak vágyódhatnak a szépség és a siker után.


Az eredmény: testképzavar és evészavar

Az eredmény könnyen megjósolható: a vágyott kinézet elérése érdekében a gyerekek már egészen korán nem riadnak vissza semmitől. Éppen a napokban írtam arról, hogy a célul tűzött ideálok között előkelő helyen van a megjelenés, ami egy „tökéletes” megjelenést társít a népszerűséghez és a sikerhez. Ebben azonban nemcsak a többi gyerek hat a mi gyerekünkre, hanem az anyáknak is hatalmas a felelősségük abban, hogy a gyerekek – különösen a lányok – miként értékelik saját magukat, megjelenésüket. Egy felmérés azt mutatta, hogy a kisiskolás korú lányok több mint fele, a fiúk egyharmada véli úgy, hogy az ideális testalkat vékonyabb az övéknél. De még ennél is sokkolóbb volt egy másik felmérés azon tapasztalata, hogy minden negyedik gyerek már 7 éves korában elkezd diétázni!

Megéri néhány ingyen babaruha és játék? A kérdés költői.


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


0 hozzászólás
bottom of page