• Anyás-Apás

Hogyan beszéljek a dolgok értékéről a gyerekemmel?

A múltkor olvastam az egyik Facebook-csoportban egy anyuka panaszát arról, hogy kamasz lánya minden és azonnal meg akar kapni, de amikor végül megkapja (mert általában megkapja), akkor már szinte azonnal elveszíti az érdeklődését az addig vágyott dolog iránt és újabb, sokszor felesleges vacak utáni kunyerálásba kezd.

Ezért arra gondoltam, hogy írok egy kicsit arról, hogyan beszéljünk kis- és nagyobb gyerekeinkkel a pénz és úgy általában a dolgok értékéről.

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!


Tagja vagyok egy nagyon szuper, segítőkész, konstruktív Facebook-csoportnak, amiben egy édesanya kért tanácsot a kislányával kapcsolatban. Azt írja, hogy a kislány minden influenszer és hirdető álma, mert folyton elégedetlenkedik és folyton valami újabb és újabb dolgot kunyerál. Teszi ezt annak ellenére, hogy jó anyagi színvonalon élnek, minden fontos dologra futja a családban, és igyekeznek is megtanítani a számára a dolgok becsületét. Mégis egyre többször robban ki családi vita azon, hogy mindig újabb és újabb, sokszor haszontalan vacakról nem hajlandó lemondani a kislány, ez is kell, meg az is kell, amit az osztálytársainál, a youtubereknél vagy a TikTokon meglát... még, még, még, ám az csak pontosan csak addig érdekli, amíg megszerzi, utána egy percig sem értékeli, nem használja. Ráadásul egyáltalán nem becsüli meg a dolgait, nem vigyáz rá. Az édesanyja kétségbe van esve, ő abban látja a megoldást, hogy jó lenne megmutatni a kislánynak az élet azon – szürkébb – oldalát is, amire egyelőre kevesebb rálátása van. Hátha akkor jobban megbecsülné, ami neki jutott. (Ami egyébként szerintem akár nagyon jó irány is lehet.)


De erről jutott eszembe, beszéljünk egy kicsit arról, kinek milyen tippje van arra, hogyan lehet megtanítani a gyerekeinknek a pénz és más dolgok értékét.


Sok szülő bizonytalan lehet abban, hogyan lehet erről jól és eredményesen beszélgetni a gyerekkel. Olvastam egy felmérést: a MoneyHelper felmérése szerint a szülők 31 százaléka még soha nem beszélt nyíltan anyagi, pénzügyi dolgokról a gyerekeivel. A felmérés készítői szerint:

„A pénzről beszélni a gyerekekkel nagyon könnyű és egyben nagyon nehéz is, különösen minél kisebb gyerekekről van szó. Pedig tulajdonképpen nem kell bonyolult dolgokra gondolni. Mutassuk meg például nekik, hogy az egyik termék vagy szolgáltatás többe kerül, mint a másik, és ha valamire többet költünk, mint kellene, akkor valami másra nem jut. A megtakarításokat, hiteleket, kamatokat és más hasonlókat már nehezebb elmagyarázni, de nem lehetetlen.”

Nézzünk néhány tippet a szakértőktől!


Kezdjük az alapokkal!

Talán nem meglepő, hogy egy kisgyerek minél hamarább belenő valamibe, annál jobban elsajátítja azt, és nincs ez másként a pénzhez való egészséges hozzáállással sem. Soha nincs elég korán elmagyarázni annyi gyereknek, hogy az élethez bizony mindenkinek pénzre van szüksége. Mindegy hát, hogy azt hogyan, milyen hatásfokkal keressük meg, és hogyan bánunk vele. Jó, ha a kisgyerek is minél hamarább megtanulja, hogy a pénz nem fán terem, hanem azért valakinek meg kell dolgoznia. Ebből egyenesen következik, hogy nem kérhet és kaphat meg bármit, amit megkíván.


Adjunk a gyereknek zsebpénzt!

Kevés, de rendszeres zsebpénzzel is rá lehet vezetni a gyereket arra, hogyan ossza be a pénzét. Fontos a rendszeresség és a kiszámíthatóság, így a gyerek előre tud tervezni, mire költi a zsebpénzét, esetleg rakja azt félre valami nagyobb cél érdekében. Meg lehet tanítani arra is, hogyan tud egy kis mini könyvelést vezetni a bevételeiről és kiadásairól, így hónap végén átláthatja, mire költött többet a kelleténél, esetleg hol lehetne kicsit meg fogni a kiadásokat.


Beszéljünk velük a megtakarítás fontosságáról!

Az egyik legfontosabb lecke, amit a gyerekeknek meg kell tanulniuk, hogy mindig igyekezzenek egy kis megtakarítást összegyűjteni, hogy váratlan kiadás vagy rendkívüli helyzet esetén legyen mihez nyúlni. De még ennél is fontosabb, hogy okosan költsék el a pénzt, ne hirtelen felindulásból, impulzusvásárlásként. Meg lehet őket tanítani azokra módszerekre, melyekkel megtalálhatják a legjobb árakat, ellent tudnak állni az impulzusvásárlás kényszerének, és csak azt és annyit vesznek meg, amire és amennyire valóban szükségük van.

Ez nálunk egyébként úgy történt, hogy elmagyaráztuk a lányainknak, hogy ha valamit nem veszünk meg, az nem feltétlenül azért van, mert nem tudjuk megvenni, hanem azért, mert bár megtudnánk venni, de nem akarjuk megvenni. Ezt azért annak ellenére elég hamar megértették és elfogadták, hogy a környezetünkben bőven láttak ellenpéldákat is.


Vonjuk be a gyerekeket is a család pénzügyi döntéseibe!

Fontos lépés lehet a pénz értékének megismerése felé, ha gyerekek is részt vesznek a családi beszerzésekről, utazásokról, egyéb kiadásokról hozott döntésekben. De egészen olyan mindennapi szintre is lemehetünk, hogy a napi bevásárlások során megvitatjuk velük, hogy szerintük ára, minősége, kiszerelése stb. alapján melyiket válasszuk az adott termékcsoportból kapható áruk közül. Így például hamar megtanulhatják, hogy sokszor a nagyobb kiszerelés bár drágábbnak tűnik, egységárra számolva akár sokkal olcsóbb is lehet, mint a kisebb doboz vagy zacskó.


Ismertessük meg velük a digitális vásárlási formákat is!

Az internetes vásárlások sok buktatót rejthetnek, de emellett olyan alapvető dolgokat is meg kell tanulniuk, mint a bankkártyával történő fizetés az interneten. Jó, ha tudják, mire figyeljenek, hogy ne megbízhatatlan kereskedőtől vásároljanak, illetve milyen vásárlói jogaik vannak az internetes vásárlások során.

Neked milyen tipped van még a fentieken kívül?

Fotó: Freepik


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


Ezek is érdekelhetnek:

Zsebpénz vagy kenőpénz a jó magaviseletért?

Csak kétszázezer a havi zsebpénzem? Ez komoly???

Ne az influenszerek mondják meg, mit egyen a gyereked!


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!

0 hozzászólás