top of page
  • Szerző képeAnyás-Apás

A négyéves gyerekem minden nap kávézik, baj?

Nemrégiben egy amerikai celeb anyuka nagy vihart kavart azzal a kijelentésével, hogy a négyéves kisfiával minden nap együtt kávéznak és beszélgetnek. Hát nem tudom, én már azon kiakadtam nem is kicsit, amikor egy 10 év körüli kis balettnövendék kislány Instagram-oldalán láttam egy fotó, amin a feketekávés csészéjével pózol.

A mértéktelen koffeinfogyasztás ártalmairól rengeteget hallani-olvasni még tinédzserek és felnőttek esetében is, hát akkor mit tehet a rendszere kávé/koffeinfogyasztás egy 8, sőt már 4 éves gyerek szervezetével? Szakértő válaszol.

 

A már említett amerikai celeb anyuka (neve is van, de ez nem igazán fontos) nemrégiben elárulta, hogy négyéves kisfia minden nap kávét iszik. Ők ketten – anya és fia – minden reggel együtt kávéznak. Szerinte ez „nem nagy dolog”:

„Mindig kávét iszik. Minden nap iszik. Én és a gyerekeim leülünk, kávézunk és beszélgetünk.”

De figyelembe véve, hogy a koffein milyen szélsőséges hatással lehet a szervezetünkre, tényleg biztonságos, ha kisgyerekek isznak belőle?


Egy gyermekorvos arra hívja fel a figyelmet, hogy a koffein két kulcsfontosságú módon hathat a gyermekekre:

„Míg alkalmanként kis mennyiség valószínűleg a legtöbb gyermeknél nem okoz problémát, a koffein rendszeres fogyasztása fiatal korban negatívan befolyásolhatja az alvást és a fejlődést. Általában azt javaslom, hogy a gyermekek legalább 12 éves koráig várjanak a szülők, mielőtt engedélyeznék, hogy a gyermek megkóstoljon bármilyen koffeintartalmú italt. A koffein stimuláló hatása erőteljesebben érvényesül a gyermek fejlődő idegrendszerére. A növekedés és fejlődés szempontjából az alvás megzavarása kulcsfontosságú, befolyásolhatja a figyelemösszpontosítást, a hangulatot, a növekedést és az általános egészségi állapotot.”
„A gyermekek teste egyszerűen még nem áll készen arra, hogy megbirkózzon a koffein hatásával. A tinédzserek talán egy kicsit ellenállóbbak, de még akkor is bölcs dolog odafigyelni a koffeinbevitelükre. A túl sok koffein befolyásolhatja a fejlődő agyukat és testüket, márpedig egyikünk senki sem akar egy hiperaktív, szorongó tinédzsert a családba, aki képtelen aludni.”

Kiemeli azt is, hogy ez nem csak a kávéról vagy a teáról szól. A koffein sok olyan italba és rágcsálnivalóba is belekerül, amelyet gyermekeknek és tizenéveseknek is fogyasztanak. Ezért mindig érdemes ellenőrizni a címkéket, és tisztában lenni a gyermek által is fogyasztott ételek és italok összetevőivel.

„A mértékletesség és az óvatosság jó vezérelvek a koffein fogyasztásával kapcsolatban a gyermekek számára. Bár a kockázatok valószínűleg növekednek a túlzott fogyasztás esetén, egyszeri kis mennyiség nem feltétlenül káros a nagyobb gyermekek többsége számára. Ahogy a táplálkozásban máshol is igaz, az egészséges fejlődés támogatása szempontjából az egyensúly a legfontosabb.”

Fotó: Shutterstock


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


Ezek is érdekelhetnek:


コメント


bottom of page