• Anyás-Apás

Szedjen-e multivitamint a várandós?

A régi mondás szerint a várandós nőnek kettő helyett kell ennie. Bár nagymamáink eme tézisét a tudomány már sokszorosan megcáfolta, annyi igazság magva mégis van a népi bölcsességnek, hogy a gyermekvárás ideje alatt megnövekszik a várandós vitamin- és ásványianyag-szükséglete. Arra vonatkozóan, miként kell kielégíteni az alapvető tápanyagok iránti fokozott igényt, két vélemény körvonalazódik: az egyik tábor szerint a kiegyensúlyozott táplálkozás a kulcsa mindennek, ami szükségtelenné tesz minden további pótlást, míg mások szerint várandósok számára kialakított étrendkiegészítőkkel kell pótolni a hiányzó tápanyagokat.

Lássuk, kinek van igaza?

 

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!


Anyáink-nagyanyáink még gyakran hallották, amikor kiderült, hogy gyermeket várnak: na, lányom, innentől kettő helyett kell enned. Ám az újabb tudományos adatok fényében bizton állíthatjuk, hogy ez a „jó tanács” ilyen formában biztosan nem állja meg a helyét, és a mértéktelen evés legfeljebb az anyai elhízás melegágya lehet, ami aztán további egészségi kockázatokat rejt anya és magzata számára egyaránt.


Mint sok más állításban, ebben is van azonban egy picike részigazság: nevezetesen az, hogy a várandósság alatt megnövekszik az anyai szervezet szükséglete a vitaminok, ásványi anyagok és más alapvető tápanyagok iránt. Ez nem is meglepő, hiszen a növekvő magzat az anya szervezetéből nyeri azokat az „építőköveket”, melyekből az újonnan kialakuló szöveteit, szerveit felépíti.


Logikus következtetésnek tűnik, hogy ezt a fokozott igényt a táplálékban található vitaminokkal és ásványi anyagokkal elégítse ki az anya. Képzeljünk most el egy ideális világot, amelyben mindenki – köztük a várandósok is – optimális mennyiségben és összetételben jutnak a szükséges tápanyagokhoz, mindenki számára korlátlanul rendelkezésre állnak az egészséges élelmiszerek – és nem utolsósorban mindenki birtokában is van annak a tudásnak, miként válogassa össze ebből a korlátlan kínálatból az étrendjét úgy, hogy az mind mennyiségileg, mind minőségileg optimális legyen saját maga és babája számára. Még ebben az ideális világban sem volna könnyű minden szükségletet a táplálék útján kielégíteni, hiszen vannak olyan esszenciális tápanyagok, melyek esetében a szükséges bevitel csak irreálisan nagy mennyiségű természetes növényi vagy állati forrásból származó élelmiszer rendszeres fogyasztását tenné szükségessé. És a helyzetet még csak tovább bonyolíthatja a vegán táplálkozás.


Ráadásul nem élünk ideális világban...

Ez az út tehát nem, nem mindig vagy nem könnyen járható. A probléma áthidalására megfelelő megoldásként kínálkoznak a terhesvitaminok, melyek az egyes esszenciális alkotóelemeket a szükséges mennyiségben és jól felszívódó formában tartalmazzák. Az általános multivitaminokban is megtalálható összetevők mellett várandósok esetében három tápanyagot kell kiemelni: a D-vitamint, a folsavat (folátot) és a vasat.


Forrás: Intima


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


Ezek is érdekelhetnek:

Terhes + vitamin = terhesvitamin

Mennyi vasra van szükségem, ha babát várok?

Kért és kéretlen tanácsok várandósoknak – kinek higgy?


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!

0 hozzászólás