• Anyás-Apás

A Nagy Testvér a menstruációnkat is figyeli

Milliószor szó volt róla, hogy azzal, hogy különböző, többnyire ingyenes alkalmazásokat használunk vagy egyáltalán hogy pusztán jelen vagyunk a neten, egy csomó olyan dolgot árulunk el magunkról, melyet különböző cégek reklám- vagy egyéb célokra használnak fel. Úgy tűnik, hogy a telefonos alkalmazások gazdái és a nekünk mindenféle dolgokat nekünk eladni próbáló cégek között adásvétel tárgya lett a menstruációnk is. Meglepődik ezen valaki?

Az alábbi esettel kapcsolatban többen is arra hívják fel figyelmet, hogy ilyen esetekben legtöbbször még csak nem is adatlopás áldozatai vagyunk, hanem az alkalmazás használatával magunk járulunk hozzá adataink felhasználásához, akár ilyen célokra is.

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!


Egy nő a Twitteren tette közzé tanulságos történetét. Történt ugyanis, hogy egyik percről a másikra elárasztották a Facebookon a különböző várandóssággal és babaápolással kapcsolatos hirdetések, holott nem is volt terhes. Nem értette a dolgot, többféle magyarázat is felmerült a fejében, míg végül teljesen véletlenül jött rá a megoldásra.

„Sokáig gondolkodtam rajta, hogy megosszam-e a történetemet, de aztán úgy döntöttem, hogy megteszem, mert tanulságos – és némiképpen hátborzongató – bepillantást enged abba, hogyan adják-veszik az adatainkat a neten a cégek.
Azzal kezdem, hogy nincs gyermekem, és egyelőre nem is tervezek. A múlt héten mégis elkezdtek dőlni rám a legkülönbözőbb babás-mamás hirdetések a facebookomon. Nem értettem a dolgot és csak két dologra tudtam gondolni elsőként. Az egyik, hogy 30 éves vagyok, és az algoritmus talán éppen úgy elkezdett trollkodni velem, mint amikor a rokonság elkezdi kérdezgetni, hogy mikor mész már férjhez, és mikor jön már a baba. Aztán arra is gondoltam, hogy vannak kisgyerekes barátnőim, akiknek gyakran lájkolom a babás képeit. Tulajdonképpen nem nagyon aggódtam túl a dolgot, de azért nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy miért éppen most és egyik percről a másikra kezdtek bombázni a cégek pont ilyen reklámokkal.
Aztán ma reggel teljesen véletlenül megvilágosodtam. Mint ahogyan sok nő, én is egy telefonos alkalmazást használok amolyan menstruációs naptárként a menstruációm nyomonkövetésére. Amikor ma beléptem az alkalmazásba, egy villogó felirat figyelmeztetett, hogy elfelejtettem beírni a legutóbbi menstruációm adatait. És mivel ez nem tettem meg, az alkalmazás nagyon logikusan arra a következtetésre jutott, hogy terhes vagyok, és ezt az információt legott elkezdte terjeszteni minden olyan cég felé, melyeket ez az információ nagyon is érdekelhet: azaz éppen a várandósságban és babaápolásban utazó cégeket.
Beírtam az alkalmazásba a hiányzó adatokat, és láss csodát: a hirdetésdömping amilyen hirtelen kezdődött, ugyanúgy egyik pillanatról a másikra mintha elvágták volna.
Több következtetést is levontam a történetből. Az egyik – talán kicsit viccesebb – megközelítés, hogy a modern technika szemmel láthatólag már arra is képes, hogy akkor is tudja, hogy terhes vagyok, amikor én még nem tudom. Vagy ez esetben inkább úgy fogalmazhatnék, hogy akkor is tudja, hogy terhes vagyok, amikor nem vagyok terhes. A másik – jóval hátborzongatóbb – szempont, hogy sokszor fogalmuk sincs, mi mindent tud rólunk a Nagy Testvér pusztán amiatt, mert használunk egy alkalmazást vagy éppen egyszerűen csak jelen vagyunk a neten.”

Nem kell ellopni, ha te magad adod meg

Sokan hozzászóltak a történethez a Twitteren, és a legtöbben egyetértettek abban, hogy tényleg döbbenetes, ahogyan kicsúsztak az adataink a kezünk közül. Többen azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy ilyen esetekben a cégeknek még csak nem is kell illegális eszközökhöz folyamodniuk, ha meg akarnak rólunk szerezni bizonyos adatokat. Ezek az alkalmazások ugyanis többnyire úgy működnek, hogy használatukkal beleegyeztünk abba, hogy az applikáció gazdái adatainkat egy harmadik félnek továbbadhatják. Ezek az alkalmazások legtöbbször ingyen vagy legfeljebb minimális anyagi ellenszolgáltatásért kínálják magukat, és a készítőknek és működtetőknek az jelent bevételt, hogy az alkalmazást használók adataiért pénz kapnak olyan cégektől, melyek ezeket az adatokat többnyire reklámcélokra használják fel, egészen pontosan arra, hogy kiválasszák azokat a célcsoportokat, ahol a hirdetéseik a legnagyobb találati biztonsággal célba érnek.


Egy időben a Facebookon az ismerőseim között is nagy divatja volt egyfajta „vicces” alkalmazásnak, mely azóta szerencsére kikopni látszik a használatból. Tudjátok, arra az alkalmazásra gondolok, mely néhány kattintással olyan „életbevágó” kérdésekre adott választ, hogy például hol fogsz lakni 20 év múlva, mi a kedvenc színed, hogyan fogsz kinézni 80 évesen, melyik szívtipró színész lesz a férjed és hasonlók. Kevesen tudják például, hogy ez az alkalmazás is a személyes adataidért adja választ az élet „nagy” kérdéseire, azaz eleve csak akkor férsz hozzá az alkalmazáshoz, ha beleegyezel, hogy a Facebookon megadott adataid szabad prédák legyenek.


Korábban már hoztam itt egy anya történetét, akire azt követően is záporozni kezdtek a pelenkákat és babafürdetőket kínáló hirdetések, hogy gyermeke halva született.

#menstruacio #alkalmazas #applikacio #adatvedelem


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


Ezek is érdekelhetnek:

Ne bízd a mobilodra a teherbe esést! De a fogamzásgátlást se!

Ne bombázzatok pelenkareklámokkal!

Ezért ne kérdezd, mikor jön a baba!


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!

© 2019 Anyás-Apás