• Anyás-Apás

10 tipp a baba biztonságos alvásához

A múltkor kitettem egy cikket az Anyás-Apás oldalra arról, hogy az USA-ban törvényjavaslatot terjesztettek be a csecsemőknek kínált úgynevezett pihenőszékek és rácsvédők betiltásáról. Akkor néhány ingerült komment érkezett a Facebookra a cikk alá, hogy miért nem részleteztem pontosan, miért nem biztonságosak ezek a babakellékek, és mi indokolja a törvényi szigorúságot a betiltásukról.



Azzal most nem foglalkozom, hogy ha valaki úgy általában tisztában van azokkal a kritériumokkal, melyek a biztonságos alvási környezet megteremtéséhez szükségesek a baba számára (és hát ugye ezekkel az is tisztában van, aki ilyen pihenőszékeket nem használ?), akkor kapásból sorolja a biztonsági kifogásokat bármilyen bababútort vagy kelléket látva.

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!


Ehelyett inkább – annak jegyében, hogy a témáról nem lehet elégszer beszélni – ismét összeszedtem a legfontosabb szempontokat.

Nemrégiben raktam ki Anyás-Apás az oldalra egy cikket a légzésfigyelő monitorokról. Ebben megemlítettem, hogy a gyermekgyógyászok (pl. az amerikai AAP) erre vonatkozó irányelvei hangsúlyozzák, hogy a költséges légzésfigyelő monitorok nélkül is lehet biztonságos alvási körülményeket teremteni a baba számára.

Nézzük ismét röviden, melyek a legfontosabbak, amikor kialakítjuk a csecsemő alvóhelyét:


1. A gyermekágy vagy mózeskosár matracon mindig kellően kemény, szilárd legyen.

Bár a baba – különösen újszülöttként – szinte bárhol képes elaludni, rendkívül fontos, hogy az alvóhelyét ne süppedős, túlságosan puha matrac bélelje. Kimutatták, hogy a keményebb a matracon alvó babák között ritkábban fordul elő hirtelen csecsemőhalál (közkeletű nevén bölcsőhalál, angol nevének rövidítéséből SIDS).


2. Mindig háton fekvő helyzetben tegyük le a babát aludni.

Ez a legbiztonságosabb testhelyzet a baba számára az alváshoz egészen addig, míg nem tanul meg saját erejéből az oldalára fordulni. Amikor a baba már önállóan forog, akkor teljesen rendben van, ha hagyjuk abban a pozícióban, melyben végül elaludt, de ilyenkor is háton fekvő helyzetben tegyük be a kiságyba aludni.


3. A baba alvására szolgáló helyiség hőmérséklete legyen megfelelő.

Az optimális hőmérséklet valahol 20 és 22 °C között van. Az átlagosan felöltöztetett baba számára takaró sem feltétlenül szükséges, de ha gondoljuk, egy könnyű takarót ráteríthetünk.


4. Gondoskodjunk róla, hogy a babának saját önálló tere legyen az alváshoz.

Talán ez az a pont, ami van legtöbb vitát szüli a különböző mamafórumokon. A szakemberek egyértelműen azt javasolják, hogy a baba úgy 6–12 hónapos koráig a szülőkkel akár közös szobában, de mindenképpen saját ágyában aludjon. Erről szólva sokan csak az éjszakai alvásra gondolnak, ám ez a szabály – a biztonságos alvási körülményekre vonatkozó összes szabállyal együtt – a napközbeni alváshoz megteremtett körülményekre is vonatkozik.


5. Óvjuk a babát a passzív dohányzás, illetve az egyéb füst hatásaitól.

Ez megint olyan dolog, melyre kevesen gondolnak, amikor a baba biztonságos alvásáról van szó. Kimutatták, hogy gyakoribb a hirtelen csecsemőhalál azon babák között, akiknek környezetében dohányos felnőttek élnek, így a baba ki van téve a passzív dohányzás ártalmainak. Még ennél is kevesebben tudnak az úgynevezett harmadlagos dohányzás veszélyeiről. Ez azt jelenti, hogy nem elég, ha a baba jelenlétében nem gyújt rá senki a helyiségben, ugyanis a korábbi dohányzás hatására a függönyben, szőnyegekben, bútorkárpitban, ruházatban a dohányzás égéstermékeinek apró részecskéi bújnak meg, melyek a bőrre és a légutakra kerülve ugyancsak károsak.


6. Használjunk légzésfigyelő monitort, ha a baba másik szobában alszik.

A baba légzésének és egyéb életparamétereinek nyomonkövetéséhez hasznos kiegészítő segítség lehet a légzésfigyelő monitor. Ezzel kapcsolatban azonban két dolgot kell hangsúlyozni: az első és legfontosabb, hogy a légzésfigyelő monitor csak akkor tudja funkcióját megfelelően betölteni, ha jó előre megtanultuk és begyakoroltuk, hogy riasztás esetén mi a teendő. A másik, melyet a már említett korábbi cikkben is hangsúlyoztam, hogy a légzésfigyelő monitor hasznos eszköz, ám ennek hiánya sem jelenti azt, hogy állandó életveszélynek teszi ki a saját gyerekét az a szülő, akinek nincs módja ilyen riasztót vásárolni vagy bérelni.


7. Ne szoptassuk a babát olyan testhelyzetben, mely túlságosan kényelmes számunkra.

Ez a tanács első pillantásra talán szokatlannak vagy váratlannak tűnhet. Ha azonban arra gondolunk, hogy – különösen kimerült, kialvatlan állapotban, ami elsősorban az első hetekben-hónapokban koránt sem számít ritkaságnak – könnyen elnyomhat bennünket az álom, és a babát agyonnyomva vannak halálát okozhatjuk, rögtön érthetővé válik a tanács értelme.


8. Szoptassuk a babát, amíg csak lehet.

Kimutatták, hogy az anyatejes babák között ritkábban fordul elő hirtelen csecsemőhalál (SIDS), mint a tápszeresek között.


9. Szereljünk fel szén-monoxid- és füstriasztót.

Ez a tanács a baba biztonságos alvási körülményeitől függetlenül is számtalanszor elhangzik, mégis meglepő, hogy a háztartások mekkora hányadában hiányoznak ezek a riasztók, illetve ha vannak is, nem kellően megbízható a készülék, vagy nem megfelelő módon vagy helyen van felszerelve. Érdemes a vásárlás előtt akár az interneten tájékozódni arról, hogy a kapható készülékek közül melyek valóban megbízhatóak, és mi a felszerelésük helyes módja. Ezt követően is célszerű rendszeresen ellenőrizni, hogy a készülékben lévő elem nem merült-e le (bár ezt a készülékek többsége ezt kellemetlen sípoló hanggal jelzi is), illetve pontosan tudnunk kell, hogy riasztás esetén mit kell tennünk.


10. Ne hagyjuk a babát háziállataink „életterében” aludni.

Bár szigorúság sokszor nehezünkre eshet (különösen akkor, ha a baba megszületése előtt a kutyus vagy cicus volt az első „gyermekünk”), a kutya vagy macska az alvó csecsemőre fekve annak fulladását okozhatja, illetve az állatszőr belélegzése légzési problémákat idézhet elő.


A fenti szabályok felsorolásával semmi esetre sem az volt a célom, hogy felesleges félelmet vagy szorongást keltsek, de a baba biztonságos alvási körülményeire többszörösen igaz, hogy jobb félni, mint megijedni.

#csecsemo #alvas #biztonsagos_alvas


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


Alvással, altatással kapcsolatos további cikkeket itt találsz!


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!

© 2019 Anyás-Apás