top of page
  • Szerző képeNagy Éva

Érdemes vagy kell nyáron tanulni? 8 óra munka?

Az iskolai időben a diákok hozzá vannak szokva, hogy naponta akár 8 óránál is többet dolgozzanak, azaz tanuljanak, figyeljenek, koncentráljanak. Ebből legalább 6 órát az iskolapadban. De egy középiskolás diák ezen kívül még jó néhány órát tölt a házi feladatok elkészítésével, a másnapi felelésekre, dolgozatokra készüléssel. Ehhez általában hozzájön még a nyelvvizsgára, illetve az egyetemi felvételire való készülés is.

Szóval nyugodtan kijelenthetjük, egy „átlagos” gimis diák többet dolgozik a tanév során, mint napi nyolc óra, pláne azok, akiknek továbbtanulási terveik vannak, vagy valamiből segítségre, korrepetálásra van szükségük.

 

Azt gondolom, hogy aki becsülettel tanul szeptembertől júniusig, az bizony elfárad és alig várja az évközi szüneteket és a hosszabb pihenést ígérő nyári szünetet. De felmerül a kérdés, hogy a néhány hetes regenerálódás, kikapcsolódás után mivel tölthetik az idejüket a lehető leghasznosabban a fiatalok.


Sok diák számára a nyár az élményekről, kalandokról és a pihenésről szól, természetesen fontos a baráti kapcsolatok ápolása, fesztiválok, bulik, nyaralás, szórakozás, aktív kikapcsolódás. Ezen kívül, sokan dolgoznak is, hogy egy-egy nagyobb fesztivál, vagy mobil vagy ruhák árát megkeressék. Sajnos vannak olyanok is, akiknek nem úgy sikerült a tanév ahogy szerették volna, és javítóvizsgára kell készülniük. Azonban a többség a hosszú nyári szünet alatt elfelejtkezik a tanulásról, és csak az iskolakezdés előtti utolsó pillanatokban jut eszébe készülni a következő tanévre.


Nyári tanulás-megéri?

A céltudatos diákok viszont kihasználják a nyári szünetet arra, hogy fejlődjenek, és közelebb kerüljenek a vágyott egyetemhez. Többen ekkor részt vesznek egy intenzív nyelvi képzésen, elkezdenek vezetni tanulni, vagy keresnek egy olyan tanfolyamot, ami segíti az emelt szintű érettségire való felkészülésüket. Ezek persze nem kevés elszántságot kívánnak a diákoktól, de csereében sok idő megspórolható a következő tanévben, ha nem akkor kell időt és energiát fordítani ezekre a plusz dolgokra.


A nyári tanulás során a diákok nem csak az adott ismeretket sajátítják el, hanem olyan önbizalomra tesznek szert, amely segítségükre lesz megküzdeni a következő kihívásokkal, hogy elérjék a kitűzött céljaikat. Az elmaradások pótlása, a korábban kevésbé megértett, de érettségin szereplő anyagrészek újbóli feldolgozása már a következő tanévben sok előnnyel járhat. Könnyebb lesz a biztos alapokra építeni, jobb jegyeket szerezni, és kevesebb időráfordítással lehet majd az új anyagot megérteni, megtanulni. A nyári önként vállalt tanulás fejleszti az önfegyelmet, motiváltabb, kitartóbb lehet a diák, ha tudja, hogy ez közelebb viszi az álmaihoz. Ehhez nagyban hozzájárul az is, hogy ez nem az iskolai kötelező munka, nem teher, hanem egy lehetőség, egy újabb lépcsőfok a vágyott jövő felé.


Más módszerrel hatékonyabban

A nyáron választott tanulnivaló általában érdekli a diákot, így szívesebben csinálja, és könnyebben ér el sikereket benne. Egy-egy nyári tanulás, tanfolyam során (kivéve ha a sikeres javítóvizsga a cél) nincs nyomás, nincs megfelelési kényszer, nincsenek rossz jegyek, így kevésbé stresszes körülmények között nagyobb sikerélményre tehetnek szert a tanulók. Rendszerint azt tanulják, ami érdekli őket, szívesebben szánnak rá több időt, és jobban elmélyülnek az adott témában. A diákok maguk alakítják a saját tanulási útvonalaikat, és azokkal a témakörökkel foglalkoznak, amelyek érdeklik és motiválják őket. Ezáltal a tanulás nem egy unalmas kötelező feladat lesz, hanem élvezhető, érdekes tevékenység.


Ilyenkor tét nélkül van lehetőség kipróbálni új tanulási módszereket, amivel az esetek nagy részében jobb eredmények érhetők el, mint a megszokott iskolai frontális tanulás során. Manapság már rengeteg tanulást segítő applikáció, interaktív, játékosabb tanulási platform használható. Az interaktív nyelvtanuló alkalmazásoktól a tudományos kísérleteket bemutató videókig számos lehetőség áll a diákok rendelkezésére, hogy szórakoztatóbb módját válasszák a tanulásnak. Az interaktív tanulás a tananyag elsajátításán túl fejleszti az önálló gondolkodást, a problémamegoldó képességet, a kritikus gondolkodást, az időmenedzsment képességét, és sokkal kreatívabban lehet így tanulni. Az ezáltal megtanult képességek, nem csak az iskolában, hanem hosszú távon a későbbi munkakeresés során is jól jöhetnek a diákok számára.


Szülői segítség

A szülők szerepe és támogatása kulcsfontosságú a tanulás, így a nyári tanulás sikerében is. Az anyagi támogatás mellett a gyermek biztatása növeli a motivációját és a kitartását. A szülők bátorítása, dicsérete pozitív megerősítést ad, ezáltal nő a tanuló önbecsülése. Az új dolgok tanulására, új módszerek kipróbálására ösztönzéssel a diákok felismerhetik erősségeiket, gyengeségeiket, fejleszthetik önismeretüket. Ha valamit pl. nyelvet közösen tanulnak, akkor pedig nem csak példát mutat a szülő az élethosszig tartó tanulás fontosságáról, hanem a szülő-gyermek kapcsolat is megerősödhet, más dimenzióba helyeződhet, egy egészséges bizonyítási vágy is kialakulhat bármelyik félben.


Megszelídíthető nyáron a matek?

A matek az egyik legnehezebb, de kötelezően tanulandó tantárgy. Valljuk be őszintén sokan utálják is, mert nincs benne sikerélményük, hiszen valahol korábban már lemaradtak, az órák is unalmasak különösen, ha csak a feladatok megoldásainak lemásolásáról szólnak. Éppen ezért sokaknak szüksége lenne nyári ismétlésre, hogy a következő tanévet ne a nulláról kezdjék, de nem igazán van kedve az iskolában megszokott módszerrel leülni a diákoknak matekozni. Ha valamit muszáj csinálni, de többszöri próbálkozásra sem érhető el a kívánt eredmény, akkor módszert kell változtatni.


Egy interaktív, feladatmegoldó képességet fejlesztő, ismétlő matektanfolyam biztosítja azt a lehetőséget, hogy a sok matekos kudarcot feledve sikerélményekre építve átismételje a tanuló az előző évi tananyagot, és a következő tanévben előnnyel induljon.


Az iskolai tananyagok egymásra épülnek, különösen igaz ez a matekra, de egy érdekes, az önálló feladatmegoldó képességet növelő, azaz interaktív tanfolyammal, mint pl. a GOMATEK tanfolyamaival rugalmas időbeosztással lehet bepótolni az előző években összeszedett lemaradást. Ezekkel a tanfolyamokkal sok idő megspórolható, hiszen nem kell különórára járni, hanem kényelmes otthoni körülmények között lehet fejlődni. Az interaktív videók feldolgozása során a már megértett tananyag, vagy jól megoldott feladat levezetése kihagyható, így teljesen egyénre szabható a tanulás. A feladatok helyes megoldása után minden alkalommal pozitív megerősítő üzenetet kap a tanuló, a különböző leckék teljesítése során csillagokat gyűjthet és szinteket léphet, valamint minden témakör végén oklevelet is bezsebelhet. Az interaktív videók és tesztek azonnali automatikus feladatjavítása, és az ezeket követő videós vagy írásbeli részletes magyarázat segít abban, hogy ne rögzüljön hibásan az ismeret.


Sok diák és szülő számára a matematika ilyen módon történő tanulása teljesen ismeretlen, hiszen a mai iskolarendszerben nem így tanulnak, tanítanak. Azt tapasztalják, hogy nem megy a matek, egyre több kudarca van a tanulónak, emiatt egyre feszültebb, ingerlékenyebb, több otthon a veszekedés. A diáknak nincs kedve leülni matek feladatokat megoldani, mert ő ehhez úgyis „hülye”, semmi önbizalma nincs, kezdi feladni a továbbtanulási álmait. Ha nálatok is ez a helyzet, akkor nincs vesztenivalótok, amit eddig próbáltatok az nem ment, itt a lehetőség, hogy kipróbáljatok egy olyan módszert, ami az önbizalmat fejleszti, megtanít önállóan matekfeladatot megoldani, hiszen az érettségin is erre lesz szükség, s mindezt rugalmasan, érdekesen és eredményesen.


A cikk szerzője: Nagy Éva

Fotó: Freepik


bottom of page