top of page
  • Szerző képeAnyás-Apás

Transznemű modelleket a kifutóra?

A Victoria’s Secret egy transznemű modellt, a brazil Valentina Sampaiót „dobta be” a legújabb kampányába. Külön érdekessége a bejelentésnek, hogy a főként női fehérneműket és illatszereket forgalmazó cég képviselője alig egy éve jelentette be, hogy a cég filozófiájába nem fér bele, hogy transznemű modellekkel dolgozzon.


Változott a szemlélet? Vagy egyszerű marketingfogás, ami mögött pusztán piszkos anyagiak állnak? Rossz az, aki rosszra gondol?

 

A mai poszt előzménye, hogy a hétvégén egy képet posztoltam az Anyás-Apás Facebook-oldalára a Coca Cola plakátjairól, melyek a hazai utcákon és aluljárókban is megjelentek, és amelyeken két meleg férfi reklámozza az üdítőitalgyártó termékét. A fotó közzétételével az volt a nem titkolt célom, hogy valamifajta párbeszéd induljon meg a kérdésről különbözőképpen gondolkodó emberek között. Mert hiszek abban, hogy a megoldás valahol fél úton van. Abban viszont nem hiszek, hogy a hangos, polgárpukkasztó felvonulások, a kérdés mindenáron és naponta ötször az emberek képébe nyomása az út egy valamifajta békés egymás mellett élés felé. A minap néztem például egy Németországban élő vlogger lány videóját a kérdésben, amiben először is többször biztosította a követőit arról, hogy ő az a lény, aki mindenkit, de tényleg mindenkit úgy fogad el, ahogy van. Aztán egy éles kanyarral és nemes egyszerűséggel ősembereknek minősítette az általa homofóbként jelölt embereket. Pedig csak – ahogyan elvárjuk a nemtől független szerelem elfogadását, úgy − el kellene fogadni azt is, hogy különböző emberek vagyunk, eltérő háttérrel, neveltetéssel, hozzáállással, hittel és érzésekkel. És mindenhez idő kell. És tolerancia, türelem, empátia és józan visszafogottság mindkét oldalról. Attól pedig senki nem lesz elfogadóbb, ha apácának öltözött alakok provokálják és sértik meg érzéseit, vagy éppen ősembernek bélyegzik magukat végtelenül elfogadó lénynek tartó emberek. A nagy, nemes és általános tolerancia jegyében, természetesen.

Nos, akkor térjünk is rá a hírre: a Victoria’s Secret egyik legújabb kampányának arca Valentina Sampaio, az első transznemű modell kevesebb mint egy évvel az után, hogy a cég vezérigazgatója azt nyilatkozta, a Victoria’s Secret nem szándékozik eltérő nemi identitású modellekkel dolgozni, sőt állítólag egyenesen transzfób kijelentéseket tett. A 22 éves brazil modell Instagram oldalán jelentette be a hírt múlt kedden. „Soha ne add fel az álmaidat” – írta #diversity (sokszínűség) hashtaggel.

A modellt eddig is főként azzal a céllal alkalmazták megbízói, hogy ezáltal döntögessenek gátakat és tabukat a divatvilágban. Ő volt az első transznemű modell, aki két évvel ezelőtt megjelent a Vogue címlapján. A Victoria’s Secret stratégiájában azonban azért jelent nagy áttörést és szemléletváltozást az – első pillantásra talán nem annyira átütőnek tűnő – esemény, mert tavaly nagy port vert fel, hogy egyik vezetője állítólag transzfób kijelentéseket tett. Ed Razek novemberben azt nyilatkozta a Vogue magazinnak, hogy transznemű modellek nem léphetnek fel a cég divatbemutatóin. És nem mellesleg plus-size, azaz túlsúlyos modellek sem. „Nem gondolom, hogy mindenfajta vevőt ki kell szolgálnunk mindenfajta termékkel. Ez egy speciális üzlet, nem egy közönséges áruház. A mi piacunkat azok jelentik, akiket mi a vevőinknek tekintünk, nem pedig az egész világ. Nem hiszem, hogy ehhez szükségünk lenne transznemű modellekre. A divatbemutató egy fantáziavilág, 42 percnyi különleges szórakozás” – mondta el a magazinnak.

Sokan felháborodtak akkor a fenti kijelentéseken, köztük olyan hírességek is, mint Rihanna. A nyomás hatására a cég pár nap múlva mentegetőzésre és bocsánatkérésre kényszerült.


A pszichológustól a kifutóra

Valentina Sampaióról egyébként annyit kell tudni, hogy egy halász és egy pedagógus gyermeke, aki korábban azt nyilatkozta egy brazil lapnak, hogy gyermekkorában semmilyen hátrányos megkülönböztetést nem érzett a „mássága” miatt. „Nyolcéves koromban az anyám pszichológushoz vitt. Abban az időben nagyon szerettem a lányok társaságát. Egynek éreztem magam közülük, és sok babám volt. A pszichológus már akkor felismerte, hogy transznemű vagyok. Négy évvel később elkezdtem magam Valentinának szólíttatni. Ezt a nevet korábban hallottam valahol, és nagyon megtetszett” – mesélte.

Valentinának a Victoria’s Secret egy másik modellje, Lais Ribeiro gratulált az elsők között:

„Az első transznemű modell a fedélzeten, wow!”

Talán nem vagyok ünneprontó, ha azt azért csendben megjegyzem, hogy a Victoria’s Secretnek minden bizonnyal jó oka volt arra, hogy meglépje ezt a reklámfogást és új potenciális vevőkör felé nyisson. A cég februárban jelentette be, hogy akár 53 üzletük bezárására is kényszerülhetnek az Egyesült Államokban, ugyanakkor arról is biztosították a világot, hogy nincsenek anyagi nehézségeik. Idén lemondták a korábban híres és népszerű divatbemutatójukat is.


Mi a genderqueer?

A genderqueer egy gyűjtőfogalom, mely bármilyen nemi identitáshoz kapcsolódik, amely nem kifejezetten férfi vagy női. Éppen ezért a fogalom számos variációt ölel fel, melyet azokra a személyekre használunk, akik genderqueerként identifikálják magukat.

Ha az utálkozáson és köpködésen kívül és érdekel a téma – állj a véleményeddel bármely oldalon is! – a transvanilla.hu oldalt ajánlom a figyelmedbe.


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


0 hozzászólás
bottom of page