top of page
  • Szerző képeAnyás-Apás

Olvass a gyereknek, mert olvasni jó!

De mire jó? Sok mindenre jó, mert azon kívül, hogy kellemes időtöltés, esténként rendszeres közös együttlétet kínál, minőségi időt a gyerekkel, ezen kívül kimutathatóan jótékony hatása van a kisgyerekek értelmi fejlődésére és szókincsére is. Olvastam valahol, mekkora különbség van a szókincs között attól függően, hogy az adott gyereknek olvasnak/olvastak-e esténként vagy sem. A pontos számra már nem emlékszem, de valami egészen döbbenetes számú szónyi különbség volt a szókincsben.


Van néhány dolog, amire érdemes figyelni az esti meseolvasáskor.

 

Azonkívül, hogy a meseolvasás hatalmasat tud lendíteni a motiváción az olvasás- és írástanulás terén, jelentős szerepe van a szociális készségek kialakításában is. A történeteken keresztül például a kisgyerekek megtanulhatják, hogyan kommunikáljanak másokkal, miként reagáljanak bizonyos szituációkra. A történetek alapján könnyebben megérthetnek bizonyos fontos alapfogalmakat, például azt, hogy mit jelent az, ha valami ellentéte a másiknak, vagy például bővülnek ismereteik az évszakokról, más országokról, az állatokról satöbbi. Azt is kimutatták, hogy azok a gyerekek, akiknek rendszeresen olvasnak, különösen még az iskolába lépés előtt, szorosabban kötődnek a szüleihez, családjukhoz.

Hogy az objektív kutatásokra térjünk, kimutatták azt is, hogy mesehallgatás közben adott agyi területek aktiválódnak. Azok a gyerekek, akiknek az iskolába lépés előtt rendszeresen olvasnak, nagyobb eséllyel találnak élvezetet az iskolába járásban, ami többnyire az iskolai teljesítményekre is pozitívan kihat. Az amerikai gyermekgyógyászok társasága, az American Academy of Pediatrics (AAP) 2014-ben állásfoglalást tett közzé, melyben azt javasolta a szülőknek, hogy már gyermekeik születésétől kezdve olvassanak a kicsiknek, és a meseolvasás egészen az iskolába lépésig, sőt még azon túl is tartson.

A szülők sokszor aggódnak amiatt, hogy a „megfelelő” könyveket választják-e az esti meseolvasáshoz, illetve hogy azt „megfelelő” módon olvassák fel. Fontos hangsúlyozni, hogy erre nincsenek általános szabályok, a legfontosabb szempont, hogy a meseolvasás olyan könyvekből és úgy történjen, hogy az a gyereknek és a szülőnek is élvezetet okozzon.

Van néhány hasznos tipp, amivel könnyebben ki alakíthatjuk az olvasás szokását már óvodáskorban:

A meseolvasásnak nem kell „nagy feneket keríteni”. Ha csak 5−10 percünk van esténként mesét olvasni, már az is elegendő ahhoz, hogy jótékony hatása megmutatkozzon a gyerekre.Az olvasásnak jó mókának kell lennie, ezért például ne ragaszkodjunk ahhoz, hogy a történetet a legvégéig elolvassuk, ha azt látjuk, hogy a gyerek közben elveszítette az érdeklődését iránta.Engedjük, hogy a gyerek válasszon könyvet, még akkor is, ha mindig újra és újra ugyanazt a könyvet veszi le a polcról.Kérjük meg a gyereket arra, hogy segítsen „olvasni” a könyvet, amelyet jól ismer. A gyerekek sokszor egész bekezdéseket, sőt akár oldalakat képesek memorizálni az őket érdeklő könyvekből, ha elég sokszor hallják.Olvasás közben nézegessük a képeket is, és kérjük meg a gyereket arra, mondja el, mit gondol a képen látottakról.Semmi gond nincs azzal sem, ha ugyanazt a könyvet olvassuk el századszor is, hiszen a gyerek nyelvi képességei akkor is fejlődnek a meseolvasástól, ha többször hallja ugyanazokat a történeteket.

Végül még egy. Tudom, hogy a könyvtárak virágkora az internet elterjedésével leáldozóban van, de ne hanyagoljuk ezt a lehetőséget sem. Annál is inkább, mert a helyi könyvtárakban sokszor nagyon jó programokat szerveznek óvodáskorúaknak vagy kisiskolásoknak, melyek segítenek abban, hogy megszeressék a könyveket és az olvasást, illetve megtanuljanak kritikusan válogatni az olvasnivalók között.

Fotó: Dreamstime


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


0 hozzászólás
bottom of page