top of page
  • Szerző képeAnyás-Apás

Okosabb a gyerek, ha apa is foglalkozik vele

Biztosan te is ismersz olyan szülőket, akik már a baba megszületése előtt felvetetik a lurkót a kiszemelt elitiskola várólistájára. Pedig a jó iskolai teljesítmények megalapozása nem itt kezdődik, sőt olyan tényező is nagyban befolyásolhatja, amire elsőre talán nem is gondolsz.

Egy most megjelent kutatás szerint jobban teljesítenek az általános iskolában azok a gyerekek, akikkel apukájuk már nagyon korán rendszeresen foglalkozik: játszanak, rajzolnak és olvasnak együtt.

 

A Leedsi Egyetem által vezetett vizsgálat megállapította, hogy a gyerekek jobban teljesítenek az általános iskolában, ha az apák rendszeresen időt töltenek velük olyan interaktív tevékenységekkel, mint az olvasás, a játék, a mesélés, a rajzolás és az éneklés.


A kutatók az 5 és 7 évesek általános iskolai teszteredményeit elemezve a Millenium Cohort Study ­– amely a 2000-2002-ben született gyermekekről gyűjtött adatokat felnőtté válásukig – közel 5000 angliai kétszülős háztartás reprezentatív mintáját használták fel. Ha az apák 5 éves korban foglalkoztak gyermekeikkel, ez a 7 éves eredmények javulásában mutatkozott meg.


Dr. Helen Norman, a Leeds University Business School kutatója, a kutatás vezetője elmondta:

„Még mindig az anyák töltik be az elsődleges gondozói szerepet töltik be, és ezért hajlamosak a legtöbb gyermekgondozási feladatot magukra vállalni, ám ha az apák is aktívan részt vesznek a gyermek életében, ez jelentősen növeli annak valószínűségét, hogy a gyermekek jobb jegyeket kapnak az általános iskolában. Ezért kulcsfontosságú az apák ösztönzése és támogatása, hogy a gyermek életének korai szakaszától kezdve megosszák a gyermekgondozási és -nevelési feladatokat az anyával.”

A jelentés szerint az apák részvétele pozitívan hatott a gyermekek iskolai teljesítményére, függetlenül a gyermek nemétől, etnikai hovatartozásától, a tanévben betöltött életkorától és a háztartás jövedelmétől. Eltérő hatások érvényesültek, ha az anyák és az apák ugyanabban a tevékenységben vettek részt: az adatok azt mutatták, hogy az anyák nagyobb hatással voltak a kisgyermekek érzelmi és szociális viselkedésére, mint az iskolai teljesítményre.


A kutatók azt javasolják, hogy az apukák szakítsanak minél több időt arra, hogy hetente interaktív tevékenységeket folytassanak gyermekeikkel. Az elfoglalt, dolgozó apukák számára már napi tíz perc kedvezően befolyásolhatja a gyermekek értelmi fejlődését.


Forrás: ScienceDaily


Fotó: Freepik


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


Ezek is érdekelhetnek:




0 hozzászólás

Comments


bottom of page