top of page
  • Szerző képeAnyás-Apás

Nézi a Youtube-„sztárokat” és csak zabál és nassol

A gyerekek által rajongva tisztelt Youtube-sztárok rossz példát mutatnak – egyébként sok mindenben, de most foglalkozzunk csak az egészségtelen táplálkozási szokásokkal. A Youtube-bal és a közösségi oldalakkal az a baj, hogy míg sok országban már törvény szabályozza, mit és mikor lehet reklámozni a televíziós műsoridőn belül, a közösségi oldalak és a videómegosztók amolyan „szürke zóna”, senkiföldje.


Ezt pedig a hirdetők maximálisan ki is használják, hogy mindenféle dologra – akár károsakra is -elcsábítsák a még könnyen befolyásolható gyerekeket.


 


Megmondom őszintén, soha nem voltam egy nagy Youtube-fan. Ami egészen pontosan azt jelenti, hogy – nem lévén nagy kereskedelmitévé-fogyasztó – játékfilmeket jobbára a Youtube-on keresgélek, azt is csak ritkán, ennyi. Éppen ezért nem is nagyon merültem el eddig az influencerek manapság oly divatos világában. De most, a posztot írva megtettem. És elborzadtam. A youtube-os véleményformálók tevékenysége – hiszen erre „találták ki” őket – jobbára arra irányul, hogy fogyassz, fogyassz és fogyassz. Minél többet és lehetőleg messze valós szükségleteid felett. A mostani poszt témája ugyan a táplálkozás, de nem mehetek el szó nélkül amellett, milyen tömegben kínálják jobbára húszas éveik elején járó fiatal nők kozmetikumok tömegeit a követőiknek. Nem mondom, hogy egyetlen szemceruzával és egyféle rúzzsal élem az életem, és parfümből sem egyet használok egyszerre, de néhány youtuber 50-60, sőt sokszor még ennél is több rúzsból, 10-20-féle drága parfümből, ugyanennyi alapozóból és még ezerféle kencéből álló ipari raktárkészletét látva csak nézek: minek ennyi, hová ennyi? Ráadásul úgy, hogy a követők jelentős része tizenéves kamaszlány, nekik pont semmi szükségük még három kiló vakolatra, ha ki akarnak lépni az utcára. Szükségük lenne viszont egy egészséges testképmintára, a képernyőről szinte lefolyó kövér „szépségguruk” helyett. Akik ráadásul azt sugallják, az alapozó márkája fontos, a testsúly viszont nem. Pedig pont fordítva kellene lennie.

Mert hát igen, a bőrükre és a szépségápolásra oly kényes magyar Youtube-„guruk” között nem egy olyan is van, aki fiatal kora ellenére elhízott, sokszor extrém mértékében – hogy egy kicsit átevezzek a mai témára is. És a kislányok előtt ők a példaképek, mind kinézetre, mind fogyasztási szokásokra, mind táplálkozásra nézve. De még túlsúlyosnak sem kell lenni ahhoz, hogy a rendszeresen videókkal jelentkező youtuber példakép legyen, elég például, ha rendszeresen posztol hamburgerfalós, csokimajszolós videókat és Insta-fotókat. És megteszik, senkinek ne legyen kétsége felőle. Pénzért bármit.


Kik is azok az influencerek?

Az influencerek olyan személyek, akik véleményükkel, viselkedésükkel hatással vannak embertársaikra. Ilyenek lehetnek a celebek, sztárok, bloggerek, vloggerek és a különböző közösségi hálók hírességei, személyiségei. Közös tulajdonságuk, hogy saját látásmódjukkal, egyedi hangjukkal tömegek véleményét, gondolkodásmódját tudják alakítani. Közvetlenül a rajongótáborukhoz szólnak, akik rendkívül befogadóak az influencer véleményére. Továbbá influencerek azok a személyek is, akik egy jól meghatározható piaci szegmensben tevékenykednek és ezen a piacon befolyásuk van az emberek vásárlási döntéseire.

Az influencerekre sokan, mint egyszerű értékesítési lehetőségre tekintenek, azonban jóval többek annál: az influencerek az összekötő kapocs a márkák és a vásárlók között, így az influencereken keresztül a cégek nem csak értékesíteni tudnak, hanem szinte minden létező marketinges célkitűzést elérhetnek. (Forrás: thebusiness.blog.hu)

Nem csoda hát, ha a hirdetők kezüket-lábukat törik, hogy egy-egy influencert megnyerjenek maguknak, akinek követőtábora elég népes ahhoz, hogy az influencernek nyújtott ingyen termékminták vagy pénzbeli támogatás az eladási adatokban is megmutatkozzon.


Ha Zoella egészségtelenül táplálkozik, akkor rajongói is egészségtelenül táplálkoznak

A liverpooli egyetem nemrégiben végzett egy vizsgálatot, amiben arra voltak kíváncsiak, hogy a youtube-os influencerek mennyiben befolyásolják a gyerekek étkezési szokásait. ezen keresztül a gyermekkori elhízás terjedését. Ehhez két népszerű influencert „használtak fel”, Zoellát, akit több mint 10 millióan követnek az Instagramon, és barátját, Alfie Deyest, akinek „csak” 4,6 millió követője van.

A vizsgálatban részt vevő 176 gyereket járom csoportba osztották, és fotókat mutattak nekik kedvenceikről: az egyik csoportban olyan képeket, melyeken Zoella és barátja egészségtelen nassolni valókkal pózol, a másik csoportnak olyanokat, ahol Zoelláék egészséges ételeket esznek, míg a harmadik csoportnak olyan Zoella-fotókat mutattak, melyek nem élelmiszereket promotáltak. Ez követően gyerekeknek különböző egészséges és egészségtelen rágcsálni valókat kínáltak fel: szőlőt, feldarabolt sárgarépát, csokoládégolyókat és gumicukrot.

Az eredményt szerintem mindenki sejti: az egészségtelen ételekkel pózoló Zoellát néző gyerekek 448 kalóriányi rágcsálni valót választottak maguknak a fényképek megtekintése után, míg az egészségesen étkező Zoellával szembesülő gyerekek 357 kalóriányit – a különbség 26 százalék.


Népszerű, mégsem nem szabályozott

Ezekkel a tartalmakkal az a legnagyobb baj, hogy miközben a tévéműsorok esetében sok országban már szigorú szabályok rögzítik, hogy a gyerekcsatornákon, illetve a gyerekek szempontjából népszerű idősávokban mit, mikor és hogyan lehet reklámozni a hirdetések befolyásoló hatása iránt különösen érzékeny gyerekeknek, a közösségi oldalakra és a videómegosztókra semmilyen szabály nem vonatkozik. Ezt pedig a hirdetők maximálisan ki is használják, újabb és újabb influencerek együttműködését vásárolva meg termékeik népszerűsítéséhez.


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


0 hozzászólás
bottom of page