© 2019 Anyás-Apás

  • Anyás-Apás

Már az állami egészségügy is szexista?

Egy társadalmi célú hirdetési kampány került mostanában a támadások kereszttüzébe. Azzal vádoljak a kampány gazdáit, hogy szexista módon érvelnek a dohányzásról való leszokás mellett, hiszen például a nőknek szép bőrt, a férfiaknak sok pénzt ígérnek, ha hajlandók letenni a cigit.


Megint vihar egy pohár vízben. Ha ez a leghatásosabb módja a dohányzásellenes kampánynak, akkor így kell kampányolni. Az összes politikailag korrekt szépelgést pedig utána megvitatjuk akkor, amikor már eljött a Kánaán, mindenki leszokott a dohányzásról, és egyetlen gyereknek sem kell cigifüstben fuldokolva felnőnie.

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!


Az ominózus kampány a brit állami egészségügyi ellátást biztosító NHS kezdeményezésére indult. Ennek keretében dohányzásellenes plakátokat raktak ki London-szerte mindenhol, nemcsak az utcákra, hanem például a gyógyszertárakban és az orvosi rendelőkben. Ezekkel arra igyekeznek rábírni a londoniakat, hogy tegyék le a cigit, és a plakát rögtön azt is megmutatja nekik, milyen haszonnal jár ez számukra.


Egy patikában látott meg egy ilyen plakátot egy 37 éves tanárember is, bizonyos Alex Chambers is, akinél azonnal kiverték a biztosítékot a plakátok. Mert jézusatyaúristen mit látott? Hogy a férfiakat úgy próbálják megfogni a kampány kiagyalói, hogy ha nem dohányoznak, akkor sok pénzük lesz, gazdagok lesznek, és álomutazásokat tehetnek távoli egzotikus tájakra. A nőket ezzel szemben szebb bőrrel és frissebb lehelettel csábítják. Alex Chambersnek annyira nem tetszett ez a szerinte hátrányos és szexista megkülönböztetés, hogy szarkasztikus megjegyzések kíséretében ki is posztolta saját közösségi oldalára a kampányplakátokról készült fotókat.

A fotók felkeltették egy 34 éves pszichológusnő, Jennifer Toll figyelmét is, aki “átkozott szexizmusként” értékelte a szerinte bizarr fotókat. A nő egyébként a gender erősítő (bármit is jelentsen ez) ruhamárka, a Not Just a Princess (Nem csak egy hercegnő) alapítója, aki elismerte, hogy elsőre simát átsiklott a szeme a plakátok felett, míg rá nem döbbent arra, hogy azok valójában mit is üzennek. Azt mondja, hogy egy kereskedelmi cégtől nem várt volna többet, ezért talán nem is tette szóvá. De megdöbbent azon, hogy már az állami egészségügy is ilyen olcsó szexista eszközökkel kampányol a dohányzás ellen. “Nemi szempontból diszkriminatív módon szembeállítani a csinos pofit és az anyagi profitot, mi ez, ha nem szexizmus?” – teszi fel a kérdést. Azért tartja különösen veszélyesnek a plakátokat, mert szerinte ezek “lopakodó” módon ráerősítenek a társadalomban egyébként is jelen lévő diszkriminatív gondolkodásra.

​Megszólalt persze a Stop Smoking London kampány vezetője is. Ő azt mondja, hogy a plakátok a dohányzásról való leszokás rövid távú hasznának hangsúlyozásával akarják rávenni az embereket arra, hogy letegyék a cigarettát. Huszonöt- és negyvenéves kor közötti londoniak között végzett széles körű kutatással választották ki azokat a témákat, melyekkel a leginkább megszólíthatók a nők és a férfiak. Nem volt céljuk senkit megbántani, ha mégis így történt, elnézést kérnek.



Majd ha eljön a Kánaán

Hát nézzük, hogy igazuk van-e a szépelgőknek. Csak Londonban 1,3 millió a dohányosok száma, ezzel a szigetország dohányosainak 13 százalékát alkotják.

És amíg nem nyer cáfolatot (nem fog), hogy a dohányzás felelős a tüdőrákos esetek többségéért, és nemcsak magát a dohányost veszélyezteti, hanem a passzív dohányzás révén a környezetében élőket is, köztük a gyerekeket, addig olyan kampányt kell csinálni, amit hatásos, ami üt. Ha “szexistát”, hát akkor azt. Amíg babák jönnek koraszülöttként a világra, és nem sikerül bebizonyítani (nem fog sikerülni), hogy a koraszüléseknek semmi közük a dohányzáshoz, és gyerekek betegszenek meg idő előtt tüdőbetegségben és más nyavalyákban, addig egy a fontos: olyan kampánycélokat kitalálni, melyek a legtöbb emberhez eljuttatják az üzenetet. Aztán majd ha eljött a Kánaán, mindenki letette a cigit, és egyetlen gyerek sem betegszik vagy hal meg a rohadt cigi miatt, akkor majd ráérünk megvitatni a széplelkekkel, hogy szexista-e az a kampány, ami mindkét nem képviselőit azzal csábítja, ami nekik fontos. Egy férfit nyilván nem azzal, hogy olyan lesz a bőre, mint a baba popsija, ha leszokik a dohányzásról.

#dohányzás #kampány #london #nemi_diszkrimináció


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!