Anyás-Apás · 2019.05.15 10:23 · 7 perc

Ismeri-e a KRESZ a családos parkoló fogalmát?

Egyre több multi él azzal a marketingfogással, hogy a szupermarket vagy áruház parkolóját „(nagy)családos” parkolónak minősíti, természetesen a közönséges földi halandók által is igénybe vehető parkolóhelyek számának kárára. Arra viszont kevés multi gondol, hogy mivel ezek a kiváltságos parkolók a helyszűke miatt ádáz viták és konfliktusok forrásai lehetnek, könnyen előfordulhat, hogy több vásárlót veszítenek ezekkel a parkolókkal, mint ahányat nyernek.

Szigorúan szubjektív véleményposzt következik. Csak mert már régen kikívánkozik.


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!

Az egész téma onnan jutott eszembe, hogy egy anya kiposztolt egy fotót egy facebookos anyacsoportba, melyen a szélvédőjére biggyesztett, kézzel írt cetli látható. Ennek írója azt kéri számon, miért állt a családos parkolóba, hiszen nyilván nem jogosult rá, hiszen nincsen az autóban gyerekülés, ergó gyereke sincsen. „Nem mintha magyarázkodnom kéne – írja az anya −, de 5 hetes kisfiammal voltam éppen vásárolni, és már hogyan is lehetne a gyerekülés az autóban, mikor abban vittem be a babát az üzletbe?”

Több száz komment érkezett a poszthoz. Sokan egyetértettek azzal, hogy szükség van ezekre a – szokásosnál szélesebb – parkolóhelyekre, hiszen gyerekülést, babakocsit, gyereket kivenni, berakni még ezeken a szélesebb helyeken is izzasztó mutatvány, ha pedig még csak ki sem lehet nyitni rendesen az ajtót a mellette parkoló másik járműtől, akkor egyenesen a mission impossible kategóriája.

Mások viszont azt írták, hogy mélységesen felháborítja őket a túlbuzgó multik által sokszor túlzott számban felfestett családos parkolók üresen ásítozó sora, mikor a nem gyerekkel érkezők reménytelenül keringenek a parkolóban szabad helyet keresve.

A családos parkoló jogilag sem ugyanaz, mint a mozgássérült parkoló!

Olvasgattam pár fórumot a témában, és visszatérő félreértésnek tűnik, hogy sokak szerint keményen büntetniük kéne a rendőröknek és közterület-felügyelőknek a családos parkolókat „illetéktelenül” elfoglalókat. Sőt az egyik fórumozó arról is beszámolt, hogy a közterület-felügyelő meg is bírságolta őket a családi parkoló jogosulatlan használatáért. Ám mikor a bírság jogi hátterét kezdték firtatni, villámgyorsan kiderült, hogy a bírság már nem aktuális.

Nem is lehet, hiszen a KRESZ nem ismer olyan fogalmat, hogy családos vagy kisgyermekes parkoló – ellentétben a mozgássérült parkolóval. A mozgássérült parkoló használatának szabályai egyébként is egyértelműek, erre jogosító kártya nélkül nem lehet elfoglalni, máskülönben repül – joggal – a büntetés. A családi parkoló ezzel szemben egyszerű – és egyébként alapvetően támogatandó – marketingfogás a kereskedők részéről, melynek szabályai is képlékenyebbek egyébként, mint a mozgássérült parkolóké. Ami praktikusan azt jelenti, hogy nemhogy a KRESZ-ben nem szerepel ilyen, de még csak semmilyen írott szabály sincs arra, ki és hogyan jogosult a családos parkolókba való beállásra. Hány éves korig? Egy már önjáró ötéves melyik kategória? Csak babakocsival/babahordozóval érkezők részére vagy mindenkinek, akinek kiskorú gyermek utazik az autójában? Vagy elég az is, hogy valaki nagycsaládos, még ha a gyerekek egytől egyik a leckéjüket is írják odahaza, míg a szülők megejtik a heti nagybevásárlást? Ahogy az egyik fórumozó idézett egy sofőrt: „Ne ugass, köcsög, nagycsaládos vagyok, csak most otthon hagytam a gyereket!”

A parkolási igazolvány olyan közokirat és biztonsági okmány, amely a KRESZ-ben felsorolt kedvezmények igénybevételére való jogosultságot igazolja.

A KRESZ értelmében a jogosultságokat a mozgásában korlátozott személy, valamint a mozgásában korlátozott személyeket szállító jármű vezetője veheti igénybe, aki a parkolási igazolványt a járműben elhelyezte.

A parkolási igazolványt a következő személyek kérhetik:

a) a közlekedőképességében súlyosan akadályozottak,

b) az autisták, a látási, az értelmi, a mozgásszervi fogyatékossággal élők

c) a vakok,

d) a magasabb összegű családi pótlékra jogosult vak, gyengén látó, mozgásszervi fogyatékossággal élő, értelmi fogyatékos, autista emberek..

Ezen személyeket tekinti a jogszabály mozgásában korlátozott személyeknek. 

Addig is saját magam számára azt az elvet követem, hogy ha akár a parkoló legtávolabbi pontján akár csak egy szabad parkolóhely is van még, nem állok be a széles parkolóba. Ám ha a „rendes” parkolóhelyek már mind foglaltak, akkor bizony a családos parkolóban hagyom az autót. Mert ha választhatok, akkor a szélesebb helyet nyilván meghagyom a kisgyerekkel érkezőknek. De ha nem, akkor a kisgyerek nélkül érkező is pont annyira becses vásárló (kellene, hogy legyen), mint a kisgyerekes vásárló.

A magam részéről pedig először egy olyan világot szeretnék, ahol soha senki nem foglalja el jogtalanul a mozgássérült parkolóhelyeket. És egy olyan világot, ahol C kategóriás műsorvezetők, színészecskék és tehetségkutató versenyek túlhájpolt üdvöskéi nem ügyeskednek a mozgássérült igazolványokkal, halott anyukák nevére kiállított vagy hamis igazolványok „büszke” tulajdonosaiként. Amitől aztán a jogalkotók rögtön kedvet kapnak a szigorítgatásokhoz, ezzel elsősorban a valóban mozgássérülteket megszívatva, őket újabb igazolások beszerzésére és felesleges körökre kényszerítve. Aztán, ha ezen a téren már eljött a Kánaán, kezdhetünk beszélgetni a családos parkolókról is. És addig is lehetne a kisgyerekesekhez hasonlóan privilegizált parkolókat kialakítani a más okból segítségre szorulóknak, időseknek, krónikus betegeknek, kutyásoknak, várandósoknak. Hirtelen ennyi jutott eszembe, de a kör szabadon bővíthető. Már ha tényleg tiszta altruista szándékok állnak a kisgyerekes parkolók kijelölése mögött, és még véletlenül sem egy potenciálisan még sokáig fizetőképes vásárlókört megcélzó marketing.

Ráadásul abba még egyetlen gyerek sem halt még bele, hogy ötven lépéssel többet kellett megtennie a bejáratig. Az enyémek is túlélték, másoké is túl fogják. A lényeg különben sem ez. Hanem az, hogy SOHA nem hagyd felügyelet nélkül a gyereket az autóban!

Na, most jöhetnek a kövek.

#családi_parkoló #parkolás #közlekedés

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!



Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük