top of page
  • Szerző képeAnyás-Apás

Iskolai gyerekmunka vagy felelősségtudatra nevelés?

Egy brit általános iskolában bevezették, hogy a kisiskolások takarítják saját osztálytermüket. Az iskola vezetése szerint ez jó módszer a felelősségtudatra nevelésre, és így talán a gyerekek többet segítenek majd otthon is. De azt sem tagadják, hogy pénzt is spórolnak azzal, hogy a diákokra bízták az iskola rendben tartását.


A gyerekeknek többnyire tetszik az ötlet – az az ötlet, ami egyébként eredetileg a japánoktól származik.


 

A devoni Grove School újítása, hogy minden osztálytól elvárják, hogy minden osztály naponta egyszer feltakarítsa a saját osztálytermét. Ehhez be is szereztek tíz új porszívót, melyet az osztályok önkéntes alapon használhatnak – a lényeg az, hogy minden nap minden terem ki legyen takarítva. Az iskola igazgatója, Hilary Priest emlékeztet arra, hogy nem saját ötlet a DIY takarítás, hanem egy Japánban már bevett gyakorlatot vettek át. Az újítás célja, hogy megtanítsák a diákokat arra, hogy „tiszteletben tartsák saját területüket” azáltal, hogy nekik maguknak kell tenniük a helyiség tisztaságáért.

Az új szabályok értelmében az intézmény nem alkalmaz takarítókat sem, a takarítás mostantól a diákok felelőssége. Az igazgatónő szerint a 4 és 11 év közötti gyerekek örömmel fogadták az új feladatot, amitől a vezetőség azt reméli, hogy serkentőleg hat a diákok motivációjára abban is, hogy nagyobb lelkesedéssel vesznek részt otthon is a házimunkákban.

Az ötlet bevezetése előtt a szülőket is értesítették az újításról: „A gyerekek bizonyára már meséltek az osztályuk saját porszívójáról, mellyel előzetes beosztás szerint mindig más gyerekek takarítják ki az osztálytermet a tanítás végén (japán stílus). Ezzel az a célunk, hogy a diákokat arra neveljük, hogy vigyázzanak a környezetükre, takarítsanak fel maguk után, és segítsenek a gondnokunknak, Peternek abban, hogy az egész iskolaépület mindig tiszta legyen. Előfordulhat, hogy a gyerekek felajánlják, hogy otthon is segítenek a házimunkában, mert most nagyon elszántnak tűnnek a takarítás terén.”

Az igazgatónő szerint akkor jött az ötlet, amikor a tévében látta, hogy Japánban is hasonló gyakorlatot követnek az iskolák, és úgy gondolta, hogy ezt Devonban is jó lenne megvalósítani.

A gyerekeknek tetszik az új rend, egyikük ezt mondta az egyik brit lapban: „Az anyukám szerint ez jó dolog, mert mire felnövünk, tudni fogjuk, hogyan kell használni a porszívót.


Amiben a japánok példát mutatnak

A japán diákok híresek példás viselkedésükről, és arról, hogy náluk kultúrája van annak, hogy a gyerekek már nagyon korán tegyenek a saját közösségükért. A japán iskolákban elvárás, hogy a gyerekek részt vegyenek a környezetük tisztán tartásában, és minden diáknak – csoportos munka keretében – naponta 20 percet kell dolgoznia az iskolájáért. Minden oktatási szemeszterben egyszer minden diáknak részt kell vállalnia a nagytakarításban. Ezen túlmenően nem ritka, hogy a diákokat arra kérik, hogy segítsenek a fiatalabbaknak, aminek azért is van különös jelentősége, mert Japánban sok gyerek egykeként nő fel.

Nem ez az első alkalom egyébként, hogy a japánok szemlélete csodálattal tölt egy másik országot. Az idei oroszországi futball Világkupa alkalmával a japán szurkolók a mérkőzések végén gondosan kitakarították azokat a szektorokat, ahonnan végigizgulták a meccset.

Tetszik? Jó ötlet, vagy a diákok dolga az iskolában nem a takarítás, hanem a tanulás?


Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!


0 hozzászólás
bottom of page