top of page
  • Anyás-Apás

Hosszú lesz a téli szünet, tanuljak-e a gyerekkel?

Frissítve: jan. 6.

Idén a legtöbb iskolában hosszú téli szünetet tartanak, az utolsó tanítási nap december 21-én, az első pedig 2023. január 9-én lesz, ami azt jelenti, hogy két és fél hét gyermekfelügyeletet a családoknak kell megoldaniuk. Ráadásul vészesen közeleg a félévi számonkérések időszaka.

Hogy szép legyen a félévi bizonyítvány, a gyerekeknek érdemes a szünidőben a pihenés mellett gyakorolniuk is. A Farkas Bertalan Oktatási és Módszertani Központ vezetőjének tanácsai és programjavaslatai. 

 

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!


Digitális trükkök, korszerű motivációs eszközök, díjmentes tanulmányi konzultáció, és tematikus napok Farkas Bertalan űrhajóssal a hosszú téli szünet átvészelésére.

 

A szokatlanul hosszú téli szünet a jóleső pihenés mellett kihívások elé is állítja a kisgyerekes szülőket. Ki vigyáz a gyerekekre? Ki segít elkészíteni a házit? Vajon mit és hogyan kéne gyakorolni a félévi számonkérések előtt? Gyakori gond az is, hogy az ünnepi időszakot idilli, békés együttlétnek képzeljük, a valóságban viszont a kütyükön lógó gyerekekből, a tanulás miatti veszekedésből, vagy az „Anya, unatkozom!” lemez végtelenítéséből áll. Ezért is érdemes előre, reális elvárásokat támasztva átgondolni, hogyan teljenek a közösen töltött téli napok. 

 

Kell-e egyáltalán tanulni a téli szünetben, vagy hagyjuk pihenni a gyereket? 

 

Ebben a kérdésben megoszlanak a vélemények. Az biztos, hogy pihenésre szükség van, és senki sem várja el, hogy szenteste a kötelező olvasmányt bújja a gyermek az adventi gyertyák fénye mellett.

„A 3–4 éves korosztálynak bőven elég napi 10 perc játékos fejlesztés, a kisiskolásoknak is 30-35 perc gyakorlás már nagy lépés egy-egy készség csiszolásáért, a többi idő pedig telhet szabad játékkal is” 

– fejti ki véleményét Balázs Virág oktatás-módszertani szakértő.

 

Digitális trükkök a konfliktusmentes fejlesztésért 

A képességfejlesztő szoftverekkel foglalkozó szakértő szerint,ha a tanulás élvezetes formát kap, akkor sokkal könnyebb rávenni a gyerekeket, nem kell könyörgéssel, vitával tölteni a karácsonyi napokat. Ki akarna a szünetben egy kockás füzet felett ülni, a szorzótáblát magolva?

„Egy színes játék viszont, ahol a számok ismeretét eszközként használjuk, már sokkal vonzóbb. Tovább erősíthetjük a hatást, ha számítógépen, mobilon vagy tableten játszhat a gyerek, ebben az esetben már jutalomként is kínálhatjuk a fejlesztő feladatokat. Játék közben pedig észrevétlenül beépül a szorzótábla is, ráadásul többféle helyzetben találkozik vele a gyermek, mint ha papíron látná”

– ismerteti Balázs Virág.

 

Milyen képességekre van szükség az eredményes tanuláshoz?

 

Régi időkből megmaradt elvárás a kisiskolások felé, hogy karácsonyra tanuljon meg olvasni a gyerek. Az íráshoz-olvasáshoz és a matematikai alapműveletekhez is először rengeteg olyan készségre van szükségük a gyerekeknek, melyek elsajátítására felnőttként már nem is emlékszünk, ma viszont digitálisan fejleszthetők.

„A betűírás megtanulásához elengedhetetlen a biztos térbeli orientáció, azaz, hogy tudja a gyerek, hogy merre van a fent-lent, jobbra-balra. Különben hogy értené meg, hogy »Jobbra, felfelé kerekítsd a cica farkát!«?” 

– emeli ki a Farkas Bertalan Módszertani Központ vezetője. Hozzáteszi, hogy „a betűk ismeretéhez szükséges a formák felismerése, a megfigyelőképesség és a koncentráció. Ám végtelenül unalmas lenne délutánonként írni a füzetbe egy oldal b és egy oldal d betűt, sokkal motiválóbb számukra kedves állatfigurákkal többféle játékot játszva gyakorolni a formafelismerést, és csillagokat gyűjteni a jó eredményekért.”

 

Motiváció a tanuláshoz?

A kétezres évektől fokozatosan egyre több inger, egyre több információ éri a gyerekeket, ezért is nehéz számukra a koncentráció. A kisiskolások, illetve az iskolára készülők még hamar elfáradnak, és nehéz hagyományos módszerekkel fenntartani a motivációjukat. 

„A nehézségek ellenére azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek igenis akarnak tanulni, csak izgalmassá kell varázsolni számukra a tudás megszerzését. Ezért is lett játékaink mottója a Lenne kedved ügyesedni? kérdés, mert minden gyerek csillogó szemekkel bólogat, ha magolás helyett a játékos készségfejlesztés módszerével találkozik. Nagyon fontos az is, hogy itt nem frusztráló számonkéréssel szembesül, hanem sikerélményeket szerez, hiszen mindig a szintjének megfelelő feladatokat kap” 

– avat be minket Balázs Virág, a Farkas Bertalan Módszertani Központ vezetője.

 

A matematikai készségek elsajátításához a leghasznosabb a memóriafejlesztés, a számolás, emellett a sorrendiség gyakorlása. Az ugyesedni.hu oldalon kipórbálhatók a kapcsolódó játékok, és rengeteg játékos, nyomtatható feladatlapot is letölthetnek a szülők, nagyszülők. 

„Szintén díjmentes nálunk egy elakadásmegtaláló konzultáció, amit Barbi és Nóri, két barátságos, profi tanárnőnk tart. Itt a szülő, akár a gyerekkel együtt gyorsan képbe kerülhet arról, mit érdemes gyakorolnia a kisdiáknak a biztos tanulmányi alapok megszerzéséhez, melyik játékokat javasoljuk neki”

– tájékoztat a Módszertani Központ vezetője a lehetőségekről.


Farkas Bertalan a nevét és az űrből hozott tárgyait adta a Módszertani Központnak

Balázs Virág oktatásmódszertani szakértő csapata 2021-ben abban a megtiszteltetésben részesült, hogy munkájukhoz megkapták Farkas Bertalan űrhajós legenda elismerését és támogatását is, aki amellett, hogy a nevét adta a módszertanhoz, rendszeresen tart náluk előadásokat, megmutatja a gyerekeknek az űrből hozott tárgyait, emellett izgalmas élményeiről is mesél. Sőt Berci bácsival, ahogy a róla elnevezett Oktatási és Módszertani Központban szólítják, már űrhajós játék is készült. 

 

Legközelebb január 2-án lehet vele élőben találkozni, a Módszertani Központ budapesti Okostantermében ugyanis nyílt és tematikus napokat, téli tábort szerveznek a hosszú téli szünet második felére, január 2. és 4. között. 

„Gyere velem űrhajózni, felfedezzük a világűrt, és közben sokat tanulhatsz a programozásról is!”

– hívja Farkas Bertalan játszani a 3–14 éves gyerekeket.

 

Farkas Bertalan és Balázs Virág csapatának közös hitvallása, hogy a 4. ipari forradalomban is meg kell határozni a fontos pontokat az oktatásban, az érzelmi intelligencia, a szövegértés nem maradhat ki a tanulmányokból. A technikát használni kell, ugyanakkor kulcskérdés, hogy ne ugorják át a kicsik az alapkészségek elsajátítását. Azaz, ne tudjon a gyerek előbb tiktokozni, mint egy általa olvasott szöveget értelmezni, hiszen csak így lesz számára biztonságos terep az okoskészülékek világa.


Forrás, fotók: Farkas Bertalan Oktatási és Módszertani Központ


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!


0 hozzászólás
bottom of page