top of page
  • Szerző képeAnyás-Apás

Haldokló Mikulást mutatni szabad?

Ma egy reklámot hoztam, melynek fogadtatása nem teljesen az volt, mint amit a készítői reméltek. A videó célja, hogy köszönetet mondjon az egészségügyben dolgozóknak azért az áldozatos munkáért, amit a járvány alatt tettek és tesznek mindannyiunkért. De persze nem születhet olyan szép videó, és nem létezhet olyan nemes cél, aminek nem lennének nyomban kritikusai.

Szerintük ugyanis nem ildomos dolog a Mikulást beteg öregemberként ábrázolni, mert ez csak zavart kelt a gyerekekben. Szerintem meg alábecsüljük a gyerekek értelmi és még inkább érzelmi intelligenciáját, ha feltételezzük, hogy nem értik meg a videó üzenetét.

 


A videó a The Gift (Az ajándék) címet viseli, és a brit állami egészségügyi ellátást nyújtó NHS megrendelésére készült. A filmen egy szakállas öreg apóka látszik, aki kritikus állapotban kerül kórházba, az orvosok és nővérek odaadó munkájának köszönhetően azonban szép lassan talpra áll, újra tud enni és járni. Az utolsó képsorokon az egyik nővér olvassa az ajándékon lévő címkéről:

„Köszönöm azt, amit mindannyiunkért tesztek. A Mikulás”.

És ezzel ki is derül a szakállas öreg apóka személye.

A videóval szerintem nincs semmi baj, és a cél is hasznos és nemes, amiért készült, mégis rengeteg kritika érte a net mindenhez értő népétől. Egyesek szerint érzéketlen, és csak zavart kelt a gyerekek fejében, sőt még meg is rémiszti őket. Ám a reklámfilmet megrendelő NHS jótékonysági szervezet hangsúlyozza, hogy a filmet egyáltalán nem gyerekeknek szánták, és nem gyerekfilm valami pusztán attól, hogy a Mikulás is szerepel benne. Ám az egyik twitterező ennek ellenére váltig kitart amellett, hogy a videó félelempropagandára épít és halálra ijeszti a gyerekeket.

„Végignézte valaki ezt a filmet, mielőtt engedélyezte, hogy a Mikulást egy covid-osztály ápoltjaként ábrázolják??? Ez egy rossz vicc.”

Egy másik kommentelő ennél is tovább ment, egészen addig, hogy a „felelősök” megbüntetését követelte:

„Be kell tiltani ezt a filmet és felelősségre vonni a készítőit! Az a legnagyobb probléma vele, hogy lesznek szülők, akik megnézik ezt a filmet a gyerekeikkel, aztán szépen elmagyarázzák nekik, hogy a Mikulás megbetegedett, a mindenható NHS pedig meggyógyította.”

Megint egy másik vélemény:

„Ki és honnan veszi a bátorságot, hogy a Mikulást használja fel arra, hogy a gyerekeket ijesztgesse? A kórházban haldokló Mikulás a leggusztustalanabb propaganda, amivel a legvédtelenebbeket, a gyerekeket célozzák meg.”

A filmet készíttető NHS Charities Together kiállt a reklámfilm mellett, közleményükben többek között ezt írták:

„A karácsonyi kampányunkkal azokra a nem lankadó erőfeszítésre szeretnénk ráirányítani a figyelmet, melyeket az egészségügyi dolgozók és a kórházakban segítő önkéntesek tesznek ezekben a nehéz időkben mindannyiunk jólléte és biztonsága érdekében. Pár nappal ezelőtt mutattuk be először a videót, és máris rengeteg pozitív kommentet kaptunk rá. A kritikák leginkább annak szólnak, hogy a képek felizgathatják a gyerekeket. Elnézést kérünk, ha a videó valakit szorongással töltött el, de szeretnénk hangsúlyozni, hogy a videót nem gyerekeknek szántuk, és a tévében nem is vetítjük, hanem a neten érhető el.”

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

Az Anyás-Apás koronavírussal, coviddal foglalkozó összes cikkéért ide kattints!


bottom of page