Anyás-Apás · 2018.12.17 07:41 · 6 perc

Az erős paprikával bekent tampon vicces?

Nemrégiben egy férfi méregerős paprikával bekente a barátnője tamponjait, majd filmre vette a nő reakcióját. Az akció nem volt öncélú, hiszen mostanában egyre inkább terjednek az ilyenfajta videók a neten, melyek célja, hogy lájkvadász készítője minél nagyobb népszerűségre tegyen szert a világhálón.

De mi köze a csípős tamponnak a Gázláng című filmklasszikushoz?


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!

Már nem mostanában került fel a videómegosztóra az a videó, melyen egy férfi erős paprikával dörzsöli be a barátnője által használt tampont. (A videót egyébként megtaláltam, akár be is tehettem volna a posztba, de nem kívánok újabb kattintásokat szerezni neki. Aki igazán elszánt, nélkülem is könnyen rátalál.) A józan ésszel aligha felfogható és megmagyarázható durva tett oka nagyon egyszerű: a férfi filmre vette azt is, ahogy a nő sírva igyekszik megszabadulni a csípős tampontól, majd az egészet feltette a netre, ahol azóta körülbelül kétmillióan látták.

De ezen kívül is se szeri, se száma az olyan videóknak a Youtube-on, ahol valamilyen kellemetlen, durva vagy kétségbeejtő helyzetbe hozzák a nőt, majd a reakciójáról készült videóval igyekeznek minél nagyobb népszerűséget szerezni a virtuális világban.

Az ilyen tett egyrészt a „cloutlighting”-nak elnevezett jelenség szemléletes példája, másrészt – akárhogy is szépítjük vagy forgatjuk – a nők elleni erőszak egyfajta megnyilvánulása.

Cloutlighting = clout + gaslighting

A cloutlighting kifejezést nehéz lenne egy az egyben magyarra lefordítani, de elmagyarázom. Az összetétel első tagja (clout) az úgynevezett Klout score-ra utal. Ez egy olyan indikátor, ami azt mutatja meg, hogy az adott személy mennyire népszerű és milyen befolyásra tett szert a közösségi médiában. A Klout tulajdonképpen egy website és egy alkalmazás, mely számszerűen 1 és 100 közötti értékben adja meg az adott személy közösségi médiában elért befolyását.

Most nézzük az összetétel másik tagját: mely a gaslightingból ered, ami magyarul gázlángot jelent. A gaslighting mára egy pszichológiai szakkifejezéssé nőtte ki magát, ám eredete Patrick Hamilton 1938-ban Gázláng címmel bemutatott színdarabjáig nyúlik vissza, melyből nem sokkal később, 1944-ben elkészült a világhírű filmadaptáció George Cukor rendezésében, Ingrid Bergman főszereplésével.

A film története röviden: egy férfi őrületbe akarja kergetni menyasszonyát, hogy így az elrejtett drágakövek nyomára bukkanjon. A mézeshetek végeztével a pár egy ódon birtokra költözik, amelyet a feleség örökölt gyilkosság áldozatául esett nagynénjétől. Ezzel minden készen áll ahhoz, hogy a gonosz férj véghezvigye ravasz terveit és addig játsszon gonosz bújócskát a házban, amíg kétségbeesett felesége kételkedni nem kezd saját elméje épségében.

Gaslighting a pszichológiában pontosan azt jelenti, mint ami a filmben lejátszódik: egy pszichológiai manipuláció, melynek célja, hogy az adott személyt vagy csoportot annyira elbizonytalanítsa önmagában, hogy az áldozat kételkedni kezdjen saját emlékezőtehetségében, érzékszerveinek működésében vagy ép elméjében.

Minél extrémebb a videó, annál több a lájk

Értelemszerűen minél vadabb dolgot talál ki a videó készítője, annál nagyobb népszerűséget remélhet az erről készült videóival. Az ilyenfajta videókat egyébként „pranking”-nak nevezik az angolban, mely nyilvánvalóan a prank = csíny, vicc, kópéság, huncutság, bolondság kifejezésből ered. De hogy ez a „kópéság” elszenvedőjének is annyira vicces-e, az más kérdés – és erősen kétséges.

Az ötletek a fizikai abúzustól a verbális erőszakon át a lelki gyötrelemig igen sokfélék lehetnek. A bevezetőben említett 27 éves „kópé” kezdetben azzal szerzett 250 ezer feliratkozót a Youtube-csatornájára, hogy megszégyenítette menyasszonyát, hájasnak nevezte, levágta az alvó nő haját, a nő reakcióit filmre vette és feltöltötte a csatornájára. De a csilipaprikás tampont ötlete mindenen túltett durvaságával.

Ám nem kevésbé kíméletlen egy másik férfi ördögi terve sem, aki pár évvel ezelőtt azt hitette el a barátnőjével, hogy a nő macskája elpusztult, majd az erről készült videót nem kevesebb mint 35 millióan látták a Youtube-on.

Egy másik Youtube-influencer azzal robban be a köztudatba és szerzett kétmillió feliratkozót és 130 ezer követőt az Instagramon, hogy rendszeresen és módszeresen abuzálja Katie nevű barátnőjét, ezen belül többféle módszerrel is megpróbálkozott már, hogy a nőt elbizonytalanítsa önmagában – ezzel a Gázláng című film férfi főszereplőjének méltó utódja, a gaslightingnak nevezett pszichológiai manipuláció elkövetője. Bár azt is meg kell jegyezni, hogy a pár valahol azt nyilatkozta, hogy ezek a videók közös megegyezéssel készülnek, és a nő is készített már hasonló felvételeket a barátjáról.

Nők elleni erőszak és személyiségi jogok

A jogvédő szervezetek többször is figyelmeztettek, hogy nem ártatlan lájkvadászatról van itt szó, hiszen ezek a videók legtöbbször kimerítik a fizikai és/vagy szóbeli bántalmazás fogalmát. Ráadásul ezek a videók sokszor az érintett belegyezése nélkül kerülnek a nagy nyilvánosság elé, ami személyiségi jogi aggályokat is felvet.

#pranking #gaslighting #erőszak #bántalmazás

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!



Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük